Teraz jest czwartek, 28 marca 2024, 09:42

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: wtorek, 23 kwietnia 2019, 10:48 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 18 marca 2012, 23:43
Posty: 137
Wiek: 39
Lokalizacja: Łódź
Witam

Przegladam strony producentów art hobby, blejzyk i każdy robi na innym profilu, jakie są kryteria doboru profilu do szybowca termicznego.
Jak się ma obciazenie pow. skrzydła do zastosowanego profilu.
Jak sie dobiera profil do liczby Re.
Jaka prędkość ma szybowiec latający w termice.
Na stronie http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm jest tabelka z przykładami zastosowań profili i są profile już nie używane bo nie modne czy ustrój się zmienił??
Co z profilem E387 wyszedł już z mody??

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: wtorek, 23 kwietnia 2019, 19:05 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Jaki konkretnie profil to ani ja ani nikt Ci nie powie. Problem w tym, że producenci mocno trzymają to w tajemnicy a po drugie sami nie do końca potrafią powiedzieć. Najczęściej liczony jest model przez tzw. fachowca pod wymogi i założenia producenta. Np. albo pojedynczy albo podwójny wznios. Co do prędkości to albo uniwersalnie czyli dla prędkości od 5km/h (bardzo wolno) do tych 17km/h lub tylko do np. 7km/h. Czyli albo model będzie sobie jako tako radził w większym zakresie i nigdy nie będzie idealnie albo tylko do tych 2-3m/s w których będzie latał genialnie. Dla pozostałych prędkości trzeba wziąć inny model.

Z tego co wiem to na skrzydle i PIKE i Jantara i Vertigo jest około +/- 10-15 różnych profili.
Konkurencja F3J jest specyficzna, ponieważ model musi móc lecieć bardzo szybko jak również latać baaaardzo wolno czyli krążyć w termice. To jest spore wyzwanie dla producenta czy budowniczego. Przy F3J skrzydła są dużo, dużo mocniejsze od np. F5J. Przede wszystkim dźwigar jest po całości skrzydła i jest mocny, czyli wytrzymały. :) Musi wytrzymać strzał z holu.

Nieco lepiej jest już w F5J bo tu główną zasadą jest latanie w termice czyli wolno. Oczywiście model musi móc umieć lecieć szybko ale najczęściej dobierany jest taki profil aby radził sobie w silnym wietrze, czyli żeby model leciał pod wiatr.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: wtorek, 23 kwietnia 2019, 20:46 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 18 marca 2012, 23:43
Posty: 137
Wiek: 39
Lokalizacja: Łódź
Konrad_P napisał(a):

Z tego co wiem to na skrzydle i PIKE i Jantara i Vertigo jest około +/- 10-15 różnych profili.

Jest to do wykonania przy skrzydłach z formy i nazywa się to zwichrzenie aerodynamiczne, chodzi o zachowanie ciągłosci siły nośnej na płacie podczas zmian jego cieciwy. Choć można by to zrobić i na rdzeniu ale dużo zabawy by było ale by się dało.
Chodzi mi o jakiś wyjściowy profil np Sd 7080 czy 7035, 7037 czy może coś z serii ag.
Może inaczej, który dobrze lata ??


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 16:35 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Gadałem dziś z Jackiem Grzesicą producentem Vertigo lub bardziej znanego Fireblade do F3K.
Polecał również profil SD 7083 lub 7037. Powiedział że są to bardzo nośne profile, są grube i łatwo je wyciąć drutem w styropianie.
Powiedział, że większość bojowych dronów właśnie lata na takich profilach, przy czym jest to profil do ciężkich modeli. Jak model będzie gazetą tak jak w F5J to profil będzie słabo pracował. Profile te z racji swojej grubości będę miały problem z prędkością, czyli tak jak pisałem poprzednio pod wiatr nie będą chciały lecieć i trzeba będzie je mocno dusić.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 19:11 
Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J - najlepiej odrysuj sobie profil od szybowca jakiegoś zawodnika. :)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 19:40 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Stema napisał(a):
Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J - najlepiej odrysuj sobie profil od szybowca jakiegoś zawodnika. :)

Ciebie rajcują takie odpowiedzi Stefan?

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 20:46 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 11 maja 2010, 21:15
Posty: 7375
Wiek: 54
Lokalizacja: Śrem
Stema napisał(a):
Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J - najlepiej odrysuj sobie profil od szybowca jakiegoś zawodnika. :)

I to pisze 70-letni facet - modelarz (:)

_________________
Pozdrawiam - Wojciech; POL - 7728
Jantar Themisto; Jantar Magic; Futaba 18SZ
FILMY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 22:04 
Konrad_P napisał(a):
Ciebie rajcują takie odpowiedzi Stefan?


Takie jest moje zdanie i tak zrobił bym sam gdybym chciał budować taki model.
Nie będę uzasadniał.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 22:55 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 26 grudnia 2010, 21:21
Posty: 2197
Wiek: 58
Lokalizacja: COLNE Lancashire U.K.
Stema napisał(a):
Konrad_P napisał(a):
Ciebie rajcują takie odpowiedzi Stefan?


Takie jest moje zdanie i tak zrobił bym sam gdybym chciał budować taki model.
Nie będę uzasadniał.


:lol: ;)

Jeżeli nie masz programu komputerowego do wykreslania profili, załatw sobie współrzędne i sam wykresl.

_________________
Pozdrawiam Jarek


Ostatnio edytowano czwartek, 25 kwietnia 2019, 00:05 przez JarekF, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 24 kwietnia 2019, 23:22 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 15:35
Posty: 1253
Wiek: 75
Lokalizacja: Toruń PL,Swindon England UK
:) było tutaj: viewtopic.php?f=85&t=6316
po rozpakowaniu wybierz potrzebny...
Załącznik:
AirFoils.zip [690.05 KiB]
Pobrane 383 razy

_________________
pozdrawiam Janusz
************************
Modelarstwo to pasja.
Pasja - aby zrealizować swoje marzenia.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 00:41 
bobik napisał(a):
:) było tutaj: https://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=85&t=6316
po rozpakowaniu wybierz potrzebny...
Załącznik:
AirFoils.zip


To zupełnie nie o to chodzi.
Ktoś już tu wcześniej napisał, że w skrzydle modelu współczesnego szybowca WYCZYNOWEGO jest zastosowane kilka, czy kilkanaście profili.
Z gotowych jaki wybrać?
Wielokrotnie czytałem, że ktoś pisał do wiodących producentów o wskazanie jakie profile stosują w swoich produktach. NIKT NIGDY nie dostał odpowiedzi.
Czyli co? Są to profile z katalogu?
Niektórzy producenci, ale to nie ta formuła F1 tylko Ci, powiedzmy, GT podają czasem profile z katalogu, ale z zastrzeżeniem "modyfikowany" lub po prostu jako profil WŁASNY.

Dodatkowo, czy w klasowych zawodach latają modelarze na swojej roboty szybowcach?
Tylko bardzo nieliczni, a takich F1 jest u nas jeden i trzech czy czterech klejących własne, ale jakoś nie bardzo mogą nimi coś wygrać. (Jako modelarz mam dla Nich ogromny szacunek bez względu czy lepią je tylko dla siebie czy również na sprzedaż.)
Ja też projektując modele "turystyczne" dla siebie do wyboru profilu korzystam z katalogów, ale gdybym nie miał możliwości kupienia świetnego modelu zawodniczego to bym, jak napisałem, odrysował sprawdzony w najlepszym modelu profil. Nie wiem czy to ładnie czy nie, ale zaznaczam, że tylko dla siebie, nie do kopyta do serii.
No i to co też było często dyskutowane. Na klasowych zawodach latają modelarze czy latacze?
Ja uważam, że zawodnicy.

Wobec tego czego trzeba się wstydzić? Tego, że przerysowało się profil nie z katalogu tylko ze skrzydła i zbudowało szybowiec, czy tego, że kupiło się gotowy szybowiec wyprodukowany przez kogoś?
Uważam, że ja nie mam się czego wstydzić.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 08:09 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Mam kolegów, którzy postanowili zeskanować jeden z lepiej latających modeli w termice. Na Politechnice mieli dostęp do bardzo profesjonalnego - czytaj dokładnego lasera. Jak postanowili tak też zrobili. Komputer po zeskanowaniu profilu skrzydła dobrał automatycznie z listy odpowiednie profile. Chłopaki na podstawie tych zeskanowanych profili zrobili model. Generalnie do czasu ulotnienia byli zachwyceni swoją robotą bo naprawdę wyszedł im model identyczny, nawet pokusili się o kolorystykę identyczną.
Poszli na lotnisko i okazało się, że model nie chce latać. Mocno byli tym zdziwieni bo oryginał latał genialnie choć to był model jak to Stefan nazwał "turystyczny" Niestety, ale takie głupie odrysowanie profilu nic nie daje.

Jak to sobie wyobrażasz Stefan, że kolega miałby kupić np. Jantara i potem miałby pociąć skrzydło co 1 cm i odrysowywać na papierze milimetrowym profil, bo to już nawet w turystycznych modelach jest praktykowane, że są 3-4 różne profile. A gdzie jest przejcie między profilami tego nie wie nikt, więc trzeba ciąć gęsto żeby nie przeoczyć. Życzę powodzenia, tylko wówczas nie wiem po co ciąć skoro się ma fajny model.

To jest chory pomysł rodem z lat 70tych gdzie modele były konstrukcyjne i można było sobie kopiować do woli żebraka. Teraz przy modelach skorupowych lub rdzeniowych odrysować sobie możesz co najwyżej pierwszą wręgę(żebro) przy kadłubową.

Zdecydowanie lepszym pomysłem jest zaprojektować skrzydło w oparciu o swoją wiedzę i ewentualnie literaturę, od początku do końca. Można też pogadać z innymi modelarzami którzy dobrze znają program XFLR5.

Polecam skontaktować się poprzez PW, na forum obok, z Jarkiem. Bardzo sympatyczny i uczynny gość, lub Patrykiem Sokołem. Patryk, wiem z nieoficjalnych informacji, że chyba liczył ostatnio skrzydło do szybowca termicznego. Ale jak pisałem nie wiem na pewno.
Fajny model do termiki robi Artur (artur25) na podstawie Pulsara 4000. Ja bym na początki z nim pogadał, świetny gość, strasznie uczynny. Koledze odbudował właśnie Pulsara po przygodzie na zawodach we Wrocku.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 09:34 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 18 marca 2012, 23:43
Posty: 137
Wiek: 39
Lokalizacja: Łódź
Wow dobra spokojnie.
Poszperałem w internecie.
Jeśli ten vertigo o którym mówi Konrad to tenhttp://www.aer-o-tec.de/de/index.php/f5j-modelle/2018/07/02/vertigo-f5j
To jest wyraźnie napisane że jest na profilu Syner J
Idąc dalej tym tropem docieramy na http://mts.wibro.agh.edu.pl/~s259911/about.html, gdzie są linki do RcGroups a tam wyżej wymienione profile, o proszę https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2255186-Foils-and-wing-SynerJ/page2&highlight=gt
Polecam przejrzeć cały wątek.

To nie prościej zrobić formę z takiego zawodniczego skrzydła jak się je ma i pragnie skopiować na własny użytek ??
Autor profilu Pan Tomasz Frak napisał i tu cytat z RcGroups
Cytuj:
PPS - I forgot to mention - Free to use, commercial or otherwise. I would like to hear about projects using it or modified versions of it so that I have data for any future work. I'd also like to get credit when it is used.


Chciałem po prostu zrobić sobie szybowiec do polatania, żeby popróbować w termice . Profil cagi pocieniony do 6% w skrzydełku Zorro o obc pow ok 21g/dcm² też potrafi złapać komin i całkiem fajnie szybowac choć ekspertem w tym temacie nie jestem. Pewnie po przerobieniu na czysty szybowiec i obc rzędu 11g/dcm² było by lepiej.

Do Stefana:
Jak bym miał jakiś szybowiec dostępny to bym sobie obrysowal profil i się nie zastanawiał czy jest idealnie odwzorowany tylko wyciął i już pewnie bym latal, u nas na lotnisku jest jeden kolega co ma szybowca ale też samoróbke na profilu crd i był zachwycony jak zobaczył jak szybuje skrzydełko, tak więc nawet niema skąd zerżnąć :(


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 10:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
No widzisz masz już jakiś pogląd. Teraz tyko trochę pracy w zaprojektowanie i będzie fajnie.

EDIT
Tak to jest to Vertigo o którym pisałem a ten z linku, taki chyba fioletowy, to nawet pomagałem wyciągnąć skrzydła z formy. :)

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 10:58 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 25 stycznia 2016, 13:16
Posty: 3703
Wiek: 58
Lokalizacja: Winnica k/Pułtuska
wojcio69 napisał(a):
Stema napisał(a):
Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J - najlepiej odrysuj sobie profil od szybowca jakiegoś zawodnika. :)
I to pisze 70-letni facet - modelarz (:)

I pewnie to "70" jest kluczem wypowiedzi :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam, Artur


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 12:15 
Mastur napisał(a):
Wow dobra spokojnie.
... :(


Zorientowałem się, że jesteś konkretnym człowiekiem więc napisałem Ci konkretnie.
Bez zawijania w okrągłe nic nie znaczące frazesy.

Pewnie się nie znam bo nie pomagałem nikomu wyciągać skrzydła z formy, ale za to czytam wciąż przez te moje 70 lat przerozmaite opracowania, porównuję i wyciągam wnioski.
Zrozumiałem, że domowymi sposobami nie da się nic "porządzić" w profilach bez dostępu do prawdziwego laboratorium i długich, długich badań. Wyniki obliczeń coś tam podpowiadają, ale potrzebny jest jeszcze błysk talentu.
Nie wiem, którego warunku koniecznego z nich mi brakuje, ale przestałem udawać, że zajmuję się profilami.

Dwóch kolegów korzysta z programów liczących i czasem pomaga komuś na forum w zrozumieniu pewnych zjawisk. Chwała im za to. To bardzo cenne bo to bardzo drogie programy i trudno "zwykłemu" modelarzowi o dostęp do nich. Jeden się przyznał, że taki program dostał od swojego kolegi.
Zdradzę (z pewnym wstydem z naszej codzienności), że miałem propozycję od pracowników, niedawnych jeszcze studentów, gdy odchodziłem na emeryturę, że przegrają mi jakieś programy do domu.
Nie chciałem, ja nie z tych. :D

Wstawię Ci jeszcze Mastur (nie podałeś swojego imienia) coś do poczytania od człowieka, która ma talent i dobrze mu idzie "w profilach". To twórca profilu skrzydła do Diany II Krzysztof Kobryński. Przyznaje się On (o zgrozo), że w swoich pracach używał do porównań profili szybowców ASW, ASG, ASH.
Przyznał się kiedyś również, że pewnych wskazówek udzielił mu kolega aerodynamik ze Szwajcarii. Tak więc korzystanie z pomocy już gotowych rozwiązań jest popularne w tej dziedzinie.
[url]file:///C:/STEFAN%20stare%20pliki/Stare%20Moje%20Dokumenty/Lataj%C4%85ce/103_Problematyka_projektowania_aeroo_prof.pdf[/url]
[Coś ten wstawiony PDF nie chce się tu otworzyć]


Ostatnio edytowano czwartek, 25 kwietnia 2019, 12:30 przez Stema, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 12:28 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 11 maja 2010, 21:15
Posty: 7375
Wiek: 54
Lokalizacja: Śrem
Ale nie na zasadzie odrysowania profilu. Zapewne jakbyś nawet na swoim skrzydle od kantora zrobił formę A potem z niej robił skrzydła byłyby one dalekie od oryginału. Stefan zaprojektowanie skrzydła to mega godziny obliczeń analiz porównań itd., etc. To nie jaskółka F1A gdzie Clark Y robił wszystko.

Wysłane z mojego SM-J701F przy użyciu Tapatalka

_________________
Pozdrawiam - Wojciech; POL - 7728
Jantar Themisto; Jantar Magic; Futaba 18SZ
FILMY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 12:29 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 11 maja 2010, 21:15
Posty: 7375
Wiek: 54
Lokalizacja: Śrem
Nie kantora tylko jantara.

Wysłane z mojego SM-J701F przy użyciu Tapatalka

_________________
Pozdrawiam - Wojciech; POL - 7728
Jantar Themisto; Jantar Magic; Futaba 18SZ
FILMY


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 25 kwietnia 2019, 12:44 
wojcio69 napisał(a):
Ale nie na zasadzie odrysowania profilu. Zapewne jakbyś nawet na swoim skrzydle od kantora zrobił formę A potem z niej robił skrzydła byłyby one dalekie od oryginału. Stefan zaprojektowanie skrzydła to mega godziny obliczeń analiz porównań itd., etc. To nie jaskółka F1A gdzie Clark Y robił wszystko.


Wojtek, Mastur da radę mnie zrozumieć. :lol:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: piątek, 26 kwietnia 2019, 17:38 
Artu napisał(a):
wojcio69 napisał(a):
Stema napisał(a):
Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J - najlepiej odrysuj sobie profil od szybowca jakiegoś zawodnika. :)
I to pisze 70-letni facet - modelarz (:)

I pewnie to "70" jest kluczem wypowiedzi :mrgreen:


Cześć Artur.
Dzięki za troskę, ale współczuję, że Ciebie złapało już tak wcześnie.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 12 czerwca 2019, 20:24 
Konrad_P napisał(a):
...
Jak to sobie wyobrażasz Stefan, że kolega miałby kupić np. Jantara i potem miałby pociąć skrzydło co 1 cm i odrysowywać na papierze milimetrowym profil, bo to już nawet w turystycznych modelach jest praktykowane, że są 3-4 różne profile. A gdzie jest przejcie między profilami tego nie wie nikt, więc trzeba ciąć gęsto żeby nie przeoczyć. Życzę powodzenia, tylko wówczas nie wiem po co ciąć skoro się ma fajny model.

To jest chory pomysł rodem z lat 70tych gdzie modele były konstrukcyjne i można było sobie kopiować do woli żebraka. Teraz przy modelach skorupowych lub rdzeniowych odrysować sobie możesz co najwyżej pierwszą wręgę(żebro) przy kadłubową.
...

Średnio rozgarnięty człowiek znakomicie sobie poradzi z taką drobnostką
Wystarczy sobie zmajstrować taki "przyrządzik" nawet z wykałaczek:

Załącznik:
Przyrząd2.jpg
Przyrząd2.jpg [ 28.93 KiB | Przeglądane 6903 razy ]


Zapomniałem wstawić rysunek wtedy od razu, ale rozmawiałem dzisiaj z Pawłem [Mastur] i mi się przypomniało. :idea: :mrgreen:
Każdy może sobie taki sporządzić.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 12 czerwca 2019, 20:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 3 czerwca 2010, 20:17
Posty: 4301
Wiek: 62
Lokalizacja: Wrocław
Stefan albo sobie jakieś jaja robisz albo kpisz ze mnie.
OK.
Zrób sobie taki przyrządzik i zdejmij za pomocą niego współrzędne. Podejrzewam z dozą pewności, że to będzie ala Jantar.
Obecnie Wojtek z tego co wiem wywalił bodaj jedną lub dwie formy bo mu coś tam w wymiarach uciekło.

Stefan rób przyrząd i zdejmuj wymiary a potem strugaj formę.
Jeszcze tylko dodam że Jantar ma prawie 4m i bodaj 4 lub 5 różnych profili na skrzydle.

_________________
Pozdrawiam
Konrad P.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: środa, 12 czerwca 2019, 21:03 
Czy ja gdzieś napisałem, że chcę coś kopiować :?:
Rozśmieszył mnie tylko ten Twój pomysł z krojeniem skrzydła. (:)


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 13 czerwca 2019, 05:22 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:47
Posty: 6496
Wiek: 52
Lokalizacja: Józefów (ten koło Błonia)
Prawdę mówiąc Stefan ma rację, mam w pracy takie przyrządy do kopiowania powierzchni tyle, że nie z wykałaczek, a ze "szpilek" stalowych rozmieszczonych dokładnie co 5 i 10 mm. Długość przyrządów od 100mm do 1000mm, rozumiem Wasze zdziwienie bo i moje było takie jak to zobaczyłem. Używamy tego do wyciągania powierzchni w samochodach z laminatu. Na pewno dałoby się zrobić skrzydło, tzn je odwzorować ale czy byłoby poprawne aerodynaicznie nie wiem.

_________________
hejcia :-)
TKS 1/6 , 7TP 1/6


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Dobór profilu skrzydła do szybowca klasy F3J
PostNapisane: czwartek, 13 czerwca 2019, 13:25 
Adam, są też takie przyrządy dużo bardziej dokładne:

Załącznik:
0.jpg
0.jpg [ 74.71 KiB | Przeglądane 6818 razy ]

Załącznik:
02.jpg
02.jpg [ 84.38 KiB | Przeglądane 6818 razy ]


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,261,122 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL