Jako uzupełnienie postów Kolegów, pokazujących jak co podłączyć, chciałbym dodać trochę teorii zebranej w jednym miejscu dotyczącej ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO.
ESC (Electronic Speed Controller) Elektroniczny Regulator Prędkości - pozwala kontrolować silnik w zakresie obrotów, kierunku obrotów i hamulca. Popularnie nazywany regulatorem. Ze względu na budowę wewnętrzną wyróżniamy regulatory dla silników szczotkowych i bezszczotkowych, a ze względu na oprogramowanie regulatory do helikopterów, samolotów, aut/łodzi, wielowirnikowców. W Internecie można znaleźć poradniki jak zmienić oprogramowanie w regulatorze uzyskując dodatkowe opcje czy szybszą reakcję (fast PWM).
BEC (Battery Eliminator circuit) Układ Eliminujący Baterię
czyli regulator napięcia dostarczający zmniejszonego napięcia (V) dla potrzeb odbiornika RC i serwomechanizmów. BEC posiada regulator liniowy co powoduje, że obniżając napięcie do wymaganego generuje ciepło - występuje samodzielnie lub w połączeniu z regulatorem (ESC). Właśnie ze względu na generowanie ciepła przy "zrzucaniu" woltów, nie występuje dla większych napięć niż 2-3s. Jako plus
można go łączyć z innymi dzięki liniowej charakterystyce.
UBEC oryginalnie była to nazwa handlowa dla niezależnego od regulatora BECa wyprodukowanego przez firmę Kool. Oznaczała (Ultimate Battery Eliminator Circuit). Aktualnie można je znaleźć w wersji liniowej więc są to po prostu bardziej wydajne BECe lub w wersji impulsowej "switching"
SBEC (Switching Battery Eliminator Circuit) lub (Smart Battery Eliminator Circuit) impulsowy regulator napięcia, przełącza się żeby "zrzucić" wolty, dzięki czemu nie generuje tyle ciepła ile standardowy (liniowy) BEC, stąd najczęściej występuje w aplikacjach wielkoprądowych od 4s do góry. Zdecydowanie mniejszy i lżejszy niż UBECe.
Producenci często podają częstotliwości tego przełączania oraz informację o szumach i ewentualnym ich zmniejszeniu w danym modelu.
OPTO oznacza, że w układzie użyto transoptorów (optoizolatorów) do oddzielenia układów zasilania silnika i serw/odbiornika. Jeśli powstanie przepięcie/zwarcie nie powinno uszkodzić drugiej strony układu - przydaje się gdy używamy "tanich" odbiorników
Każdy z w/w może być w dodatku OPTO.
VP (Voltage Protector) Obrońca Zasilania - szumnie się nazywa a jest kondensatorem elektrolitycznym (Low ESR). służy do wyrównania i stabilizacji napięcia zasilania przy nadmiernym poborze prądu przez serwa. Kondensator podłącza się do wolnego złącza odbiornika. Niejednokrotnie rozwiązuje problem zwiększonego zapotrzebowania na prąd w modelu. Są dwie szkoły doboru takiego kondensatora:
3300uF/16V
4700uF/10V
Dla każdego BECa/UBECa/SBECa trzeba sprawdzić:
- jakie napięcie zasilające (wejście) przyjmuje
- jakie napięcie daje na wyjściu, 3,3V 5V 6V inne?
- ile amper obciążenia może przyjąć - pamiętając, że serwa cyfrowe bardziej lubią prąd niż analogowe
- czy nie trzeba przełączyć/zlutować przełącznika napięcia wyjściowego
Dla każdego regulatora (ESC) trzeba sprawdzić:
- jakiego jest typu: samochodowy/lotniczy/helikopterowy/inny
- dla jakiego typu silników jest przeznaczony: szczotkowe/bezszczotkowe
- czy ma wbudowanego BECa?
- ile amper wytrzymuje prądu chwilowego i maksymalnego, a dla samochodowych ile uzwojeń (T) zniesie
- czy posiada funkcje, które są nam w danym modelu potrzebne: np. hamulec, miękki start, odłączenie zasilania, itd
- przeprowadzić programowanie, które określi wszystkie ustawialne paramatery w tym zakres gazu dla naszego zestawu odbiornik-regulator-silnik