RcClub.eu
https://www.rcclub.eu/

ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO
https://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=85&t=4193
Strona 1 z 1

Autor:  Ellipsis [ wtorek, 12 czerwca 2012, 14:25 ]
Tytuł:  ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Jako uzupełnienie postów Kolegów, pokazujących jak co podłączyć, chciałbym dodać trochę teorii zebranej w jednym miejscu dotyczącej ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO.

ESC (Electronic Speed Controller) Elektroniczny Regulator Prędkości - pozwala kontrolować silnik w zakresie obrotów, kierunku obrotów i hamulca. Popularnie nazywany regulatorem. Ze względu na budowę wewnętrzną wyróżniamy regulatory dla silników szczotkowych i bezszczotkowych, a ze względu na oprogramowanie regulatory do helikopterów, samolotów, aut/łodzi, wielowirnikowców. W Internecie można znaleźć poradniki jak zmienić oprogramowanie w regulatorze uzyskując dodatkowe opcje czy szybszą reakcję (fast PWM).

BEC (Battery Eliminator circuit) Układ Eliminujący Baterię ;) czyli regulator napięcia dostarczający zmniejszonego napięcia (V) dla potrzeb odbiornika RC i serwomechanizmów. BEC posiada regulator liniowy co powoduje, że obniżając napięcie do wymaganego generuje ciepło - występuje samodzielnie lub w połączeniu z regulatorem (ESC). Właśnie ze względu na generowanie ciepła przy "zrzucaniu" woltów, nie występuje dla większych napięć niż 2-3s. Jako plus
można go łączyć z innymi dzięki liniowej charakterystyce.

UBEC oryginalnie była to nazwa handlowa dla niezależnego od regulatora BECa wyprodukowanego przez firmę Kool. Oznaczała (Ultimate Battery Eliminator Circuit). Aktualnie można je znaleźć w wersji liniowej więc są to po prostu bardziej wydajne BECe lub w wersji impulsowej "switching"

SBEC (Switching Battery Eliminator Circuit) lub (Smart Battery Eliminator Circuit) impulsowy regulator napięcia, przełącza się żeby "zrzucić" wolty, dzięki czemu nie generuje tyle ciepła ile standardowy (liniowy) BEC, stąd najczęściej występuje w aplikacjach wielkoprądowych od 4s do góry. Zdecydowanie mniejszy i lżejszy niż UBECe.
Producenci często podają częstotliwości tego przełączania oraz informację o szumach i ewentualnym ich zmniejszeniu w danym modelu.

OPTO oznacza, że w układzie użyto transoptorów (optoizolatorów) do oddzielenia układów zasilania silnika i serw/odbiornika. Jeśli powstanie przepięcie/zwarcie nie powinno uszkodzić drugiej strony układu - przydaje się gdy używamy "tanich" odbiorników ;) Każdy z w/w może być w dodatku OPTO.

VP (Voltage Protector) Obrońca Zasilania - szumnie się nazywa a jest kondensatorem elektrolitycznym (Low ESR). służy do wyrównania i stabilizacji napięcia zasilania przy nadmiernym poborze prądu przez serwa. Kondensator podłącza się do wolnego złącza odbiornika. Niejednokrotnie rozwiązuje problem zwiększonego zapotrzebowania na prąd w modelu. Są dwie szkoły doboru takiego kondensatora:
3300uF/16V
4700uF/10V

Dla każdego BECa/UBECa/SBECa trzeba sprawdzić:
- jakie napięcie zasilające (wejście) przyjmuje
- jakie napięcie daje na wyjściu, 3,3V 5V 6V inne?
- ile amper obciążenia może przyjąć - pamiętając, że serwa cyfrowe bardziej lubią prąd niż analogowe
- czy nie trzeba przełączyć/zlutować przełącznika napięcia wyjściowego

Dla każdego regulatora (ESC) trzeba sprawdzić:
- jakiego jest typu: samochodowy/lotniczy/helikopterowy/inny
- dla jakiego typu silników jest przeznaczony: szczotkowe/bezszczotkowe
- czy ma wbudowanego BECa?
- ile amper wytrzymuje prądu chwilowego i maksymalnego, a dla samochodowych ile uzwojeń (T) zniesie
- czy posiada funkcje, które są nam w danym modelu potrzebne: np. hamulec, miękki start, odłączenie zasilania, itd
- przeprowadzić programowanie, które określi wszystkie ustawialne paramatery w tym zakres gazu dla naszego zestawu odbiornik-regulator-silnik

Autor:  Konrad_P [ wtorek, 12 czerwca 2012, 16:01 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

No nareszcie. Wielkie dzięki. W końcu wiem co mam :D

Autor:  JarekF [ wtorek, 12 czerwca 2012, 16:24 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Fajna baza wiedzy.
Mam jednak pytanie i zawsze z tym problem.
Niektóre regulatory nie dadzą się programować z karty. Programuje się je za pomocą drążków radia i sygnałów akustycznych.
Pytanie moje jest takie: czy sygnalizacja akustyczna poszczególnych funkcji dotyczy wszystkich regulatorów jednakowo, czy zależy od producenta ?
Akurat teraz mam taki problem. Zakupiłem Red Bricka 70A. Fabrycznie po podłączeniu ma wyłączony hamulec. Regulator nie posiada instrukcji (do pobrania na stronie HK). Kombinowałem bez instrukcji i po kilku piknięciach coś ustawiłem ale nie wiem co ?
Efekt jest taki, że hamulca nadal nie ma, silnik startuje wyłącznie za pierwszym razem, a po wyłączeniu sygnału Throttle na następne dodanie "gazu" drążkiem silnik nie reaguje.

Jeżeli jest jakaś uniwersalna procedura programowania z drążków warto by zamieścić ją tutaj na forum.

Autor:  Ładziak [ wtorek, 12 czerwca 2012, 16:34 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

JarekF napisał(a):
Zakupiłem Red Bricka 70A. Fabrycznie po podłączeniu ma wyłączony hamulec. Regulator nie posiada instrukcji (do pobrania na stronie HK).

Jak nie posiada? Jest na samym dole w zakładce Files, jak wszystkie instrukcje do pobrania... :shock:

Autor:  Ellipsis [ wtorek, 12 czerwca 2012, 18:23 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Tak jak Ładziak napisał manual jest na stronie HK http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 414X56.pdf
Niestety, co producent to inne menu, inne odgłosy i wszystko inne :( Zdarza się, że coś jest podobnego, czasem nawet całe menu ale normalnie to wolna amerykanka.
Ja zawsze zaczynam od znalezienia manuala, na stronie sklepu lub stronie producenta. Jeśli nie ma, to szukam na Youtube bo często są sfilmowane poczynania innych, jak tam nie ma, to na Vimeo, a jak tam nie ma, to sprawdzam opisy na forach (wszelkich). Jeśli w ten sposób nic nie znajduje to wchodzę w programowanie i słucham melodyjek w menu głównym (parę razy); jak już mam odpisane ilość składników w menu i typ odgłosów (krótkie, długie, melodyjka) to staram się dopasować do jakiegoś manuala, który już mam. Jeśli pasuje to wtedy zmieniam 1 wybraną wartość np domniemany hamulec na ON, jak się uda znaczy, że reszta powinna być też tak samo :) Ale zazwyczaj nie trzeba się aż tak męczyć bo gdzieś musi być ten właściwy manual :)

Autor:  Szymon [ wtorek, 12 czerwca 2012, 18:41 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Jedyną wspólna cechą "programowania" wszystkich regulatorów jest chyba procedura kalibracji zakresu gazu:

1) Włączyć nadajnik.
2) Gaz na maxa.
3) Włączyć regulator podłączony do odbiornika.
4) Cośtam piknie.
5) Gaz na minimum.
Kalibracja zakończona
6) Regulator zacznie pikać jak podczas normalnej procedury startu (zazwyczaj ilość cel).

Autor:  JarekF [ środa, 13 czerwca 2012, 07:37 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Ładziak napisał(a):
JarekF napisał(a):
Zakupiłem Red Bricka 70A. Fabrycznie po podłączeniu ma wyłączony hamulec. Regulator nie posiada instrukcji (do pobrania na stronie HK).

Jak nie posiada? Jest na samym dole w zakładce Files, jak wszystkie instrukcje do pobrania... :shock:


Elipsis napisał(a):
Tak jak Ładziak napisał manual jest na stronie HK http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 414X56.pdf
...


A co ja napisałem ?

JarekF napisał(a):
... (do pobrania na stronie HK)


... nie posiada instrukcji - miałem na myśli papierowej - dołączanej do każdego dotychczas zakupionego regulatora.

P.S.
Z moim Red Brickiem już wszystko OK. Pobrałem instrukcję i ustawiłem sobie wszystko jak trzeba.

Autor:  Ellipsis [ środa, 13 czerwca 2012, 08:28 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Aaaa, teraz wszystko jasne :D

Autor:  robraf [ środa, 13 czerwca 2012, 09:24 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

u mnie byla instrukcja ( taka sama do wszystkich red brickow) a mam 80A heli

Autor:  Patrick [ czwartek, 14 czerwca 2012, 08:47 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Kolejna wiedza i kolejny stopień wtajemniczenia w modelarstwo :) Dzięki za tą wiedzę :)

Autor:  Kicior [ czwartek, 9 sierpnia 2012, 11:13 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Jako słabo rozgarnięty elektronicznie ... zapytam pewnie o oczywistość.

Jeśli silnik, który planuję zakupić
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14736)

wymaga regulatora 50 - 60A, to znalazłszy kilka opcji takich regulatorów:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7339
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16892
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7340

który z nich powinienem wybrać jeśli zależy mi na tym, aby podłączenie układu było standardowe / proste i nie wymagało podłączania dodatkowego zasilania odbiornika (czyli w skrócie: silnik - regulator - odbiornik - serwa) ???

Dzięki !

Autor:  Ellipsis [ czwartek, 9 sierpnia 2012, 12:52 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Z tych, które podałeś tylko środkowy ma SBEC'a więc jego. Ale uważaj bo on daje 5,5V więc sprawdź czy reszta sprzętu może pracować z 5,5V (w wiekszości przypadków może)

Autor:  Kicior [ czwartek, 9 sierpnia 2012, 13:57 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Jeśli chodzi o serwa (Corona 939MG) to mają 4,8 - 6,0 V
A odbiornik AR6110E - 3,5 - 9,6V

Czyli mogę uznać, że powinno być OK.

Wielkie dzięki i pozdrawiam serdecznie!

Autor:  Stema [ czwartek, 9 sierpnia 2012, 14:53 ]
Tytuł:  Re: ESC/BEC/UBEC/SBEC/OPTO

Dla kolegów, którzy nie widzieli jak banalnie proste jest programowanie regulatora i silnika kartą wstawiam zdjęcie.
Strzałkami góra/dół i lewo/prawo ustala się wartości i zatwierdza trzecim przyciskiem.
Załącznik:
S7300003.JPG
S7300003.JPG [ 148.96 KiB | Przeglądane 22373 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/