Z życzeniami samych modelarskich sukcesów w Nowym Roku witam wszystkich po długiej nieobecności.
Trochę się u mnie działo, ale nie zawsze miałem jakoś czas się udzielać
Ale nie znaczy to, że nic nie robiłem
Zbudowanie modelu poduszkowca chodziło mi po głowie od już bardzo dawna. W końcu przyszedł czas na realizację. Praktycznie w Sylwestra ubiegłego Roku zakończyłem prace. Model to dość swobodna adaptacja Griffona TDX 2000 i budowana trochę z tego co pod ręką. Głównie sklejka 0,4 mm, 1,5 mm, 2,0 mm, balsa 5,0 mm i inne takie. Plany - zassane z tąd:
http://web.archive.org/web/201601101320 ... 00tdx.html - zostały przeskalowane pod posiadany materiał.
Kadłub to sklejka 1,5mm (komora) i 2,0mm (burty). Tunele zwinięte z kilku warstw sklejki 0,4 mm. Tu poszedłem na łatwiznę i oba nie są profilowane. Ot, proste odcinki rur o średnicy 125 mm. Fartuch wykonałem z membrany jaką stosuje się przy montażu okien dachowych. Samego fartucha nie obliczałem a jedynie przeskalowałem gotowe wykroje. jak się później okazało, to był błąd.
Kilka fotek prezentujących kadłub i mocowanie fartucha
Załącznik:
01.jpg [ 4.9 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
02.jpg [ 4.86 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
Komentarz: uzupełniony o tylną nadbudówkę
03.jpg [ 4.85 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
04.jpg [ 5.35 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
05.jpg [ 1.07 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Tak prezentowała się pierwsza wersja
Załącznik:
06.jpg [ 3.63 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
07.jpg [ 4.17 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
I jeszcze szczegóły tylnego napędu i sterowania
Załącznik:
08.jpg [ 3.92 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
10.jpg [ 4.65 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Pierwsze próby pokazały błędy w budowie. Link do demonstracyjnych filmików
https://youtu.be/vBNndYsKnas i tutaj
https://youtu.be/gWtkjMMosn0Burty modelu nie były równe tzn. boki miały szerokość 115 mm a przednia i tylna 89 mm. Fartuch skalowany był dla burt mniej więcej 115 mm i jego nadmiar z przodu i tyłu był nie do przeskoczenia. Zatem konieczne okazało się wyrównanie burt. Niestety tego etapu prac nie uwieczniłem na fotkach. Policzyłem też nowy fartuch. Został wykonany i sklejony (poprzedni był zszywany) z ortalionopodobnej, wodoodpornej tkaniny. Podobno odprona też na przetarcia. I tym razem próby wykazały pewne niedoskonałości konstrukcji. Miałem problem z "napompowaniem" fartucha w jego przedniej części i to niezależnie od zastosowanego wentylatora głównego. Testowałem różne rozwiązania tego wentylatora:
- śmigło 4,75 x 4,75 x 6 - najlepsze w obecnej sytuacji choć brakuje obrotów
Załącznik:
11.jpg [ 5.32 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
- wentylator 120 mm z komputera - chyba lepsze rozwiązanie ale występują wibracje, po dokładnym wyważeniu zastąpię śmigiełko wielołopatowe
Załącznik:
12.jpg [ 4.82 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
- przycięte śmigło 8 x 6 x 3 - chyba trochę brak ciągu i jeszcze do wyważenia, sprawdzę kopterowe śmigła 5"
Załącznik:
13.jpg [ 4.1 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
- wycięty z aluminium wentylator 120 mm - sytuacja podobna jak z wentylatorem komputerowym, wibracje dużo większe i dużo więcej pracy z wyważaniem, chyba odłożę "na później"
Załącznik:
14.jpg [ 4.3 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Podjąłem decyzję o resekcji części kadłuba. Odciąłem fragment o długości ok. 90 mm. Poprawiło to nieco proporcje modelu i bardziej przypominał już pierwowzór.
Tak się prezentuje pocięty i poskładany model
Załącznik:
15.jpg [ 4.13 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Załącznik:
16.jpg [ 4.13 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Skorygowałem wymiary fartuch i test - piwniczny tylko.
Piwniczne testy wypadły dość dobrze. Link do filmiku
https://youtu.be/BsIrPo0QJZQModel unosił się nad dość szorstką i nierówną posadzką piwnicy gdzie poprzednio były z tym problemy. Na pewno do wymiany śmigło pchające. Obecnie takie samo jak w wentylatorze ale mam wrażenie, że ciąg jest zbyt mały - aktualnie silnik zmieniony. Jak się ociepli wykonam testy na zewnątrz i może na wodzie. Póki co biorę się za wyważanie.
A tak prezentuje się prawie gotowy już model
Załącznik:
17.jpg [ 4.27 MiB | Przeglądane 8989 razy ]
Na koniec kilka danych
Wymiary modelu 780 x 365 mm
Waga z wyposażeniem ok. 2000 g
Napęd wentylatora głównego silnik Emax GT2215/09
Napęd poziomy silnik iPower iBM2212 - 10