Teraz jest poniedziałek, 13 maja 2024, 21:22

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 09:44 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
No i stało się.
W zeszłym tygodniu stałem się posiadaczem dość sporego modelu. W dodatku jest to moja pierwsza spalina. :D Model jest wykonany bardzo ładnie i "prawie" nie ma się do czego przyczepić.
"Prawie", to popychacze sterów. W jednym i w drugim przypadku są one zrobione ze zwykłych bowdenów, w dodatku tyko po jednym na każdy ster. Jeżeli chodzi o kierunek chcę zastosować stalową linkę i metodę "pull-pull". Przekopałem trochę internetu i puszczenie linek na krzyż wydaje najlepszym rozwiązaniem. Interesuje mnie natomiast, jaką metodę wiązania stalówki stosujecie?

Drugą sprawą jest SW. I tu zaczynają się schody. Przydałby się jakiś sztywny, lekki i wytrzymały popychacz, który przy końcu przechodzi w "Y" i jest podpięty do steru z dwóch stron. Przy takim rozwiązaniu serwo musi być mocowane poziomo, by oś obrotu serwa i steru były równolegle.

Jeżeli macie jakieś sprawdzone patenty, to bardzo proszę o sugestie.

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 13:31 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 26 lutego 2015, 12:01
Posty: 403
Wiek: 27
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Co do steru wysokości to może takie cuś zastosujesz jak na tym zdjęciu.
Obrazek

_________________
Andrzej S.


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 17:54 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 26 grudnia 2010, 21:21
Posty: 2200
Wiek: 58
Lokalizacja: COLNE Lancashire U.K.
Jeżeli chodzi o zaciski końcówek na stalowych linkach to najlepszym sposobem jest zaciskanie na krzyż w rurkach.
W temacie popychacza to rozwiązań jest tyle co modelarzy. Najprościej to listewka może być nawet balsowa ale obowiązkowo wzmocniona wlaminowanym rowingiem węglowym. Końcówka z jednej strony (od strony serwa) to szprycha rowerowa zakończona snapem, druga strona to dwa bowdeny, lub połączenie steru w całość i napędzanie jednym popychaczem.
Nie rozumiem natomiast Twojego stwierdzenia dotyczącego położenia serwa w poziomie ? Dlaczego ?
Serwo może przecież swobodnie pracować w poziomie, w pionie i "do góry nogami", to tylko inwencja modelarza jak rozwiąże to sobie konstrukcyjnie. Na powyższym zdjęciu widzisz serwo w pionie ;) .

_________________
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 19:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
Równolegle? A z powodu dlaczego?

Popychacz - listwa balsowa 12 - 15 mm, zaokrąglona, oklejona paskiem papieru japońskiego (albo innej :bibuły) na ukos, na zakładkę na jakiś capon, bo niekoniecznie na cellon (najlepiej). Od strony serwa szprycha 2-3 mm, z drugiej strony widełki do obu połówek steru wysokości ze szprychy rowerowej. Sztywne i wystarczająco wytrzymałe, a lekkie.

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 20:48 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1594
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
Teoretycznie Janek ma rację. Jeśli dźwignia serwa nie będzie w tej samej płaszczyźnie co dźwignie na sw, to wychylenia połówek sterów będą różne. To teoria, w praktyce różnice są niezauważalne i można je pominąć. No, chyba że ktoś założy 10 cm wajchę na serwo, to wtedy można się dopatrzyć różnic w wychyleniach.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 22:07 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
SW jest jako jedna całość. Jeśli na sztywno przymocuję widełki, a ramię serwa będzie poruszać się w poziomie, to będą występować większe lub mniejsze naprężenia. Ale nie widzę problemu, by zamocować serwo na płasko :) . Co do samego popychacza, to będzie wystarczająco sztywny na tak dużej odległości? Od ogona pod skrzydło, to jednak kawał drogi. Jeszcze sprawa łączenia listwy basowej do szprychy. Bardzo proszę o konkrety :D.

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 22:35 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6745
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Mam dokładnie taki sam dylemat jak rozwiązać popychacze w "Dustym". Ja zastawiam się nad wykorzystaniem rurek/prętów węglowych lub kołków bukowych fi6.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 22:56 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1594
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
A czemu nie chcecie użyć po prostu bowdenów. Tylko nie tych standardowych, są do dużych modeli znacznie grubsze z końcówkami M3 na snapy. Popychacze z prętów, rurek, listew itp. są bardzo zdradliwe w spalinach. Potrafią wpadać w takie wibrację, że cały napęd roztelepią. Trzeba zwykle robić przelotki z pianki tłumiące drgania. Bowden ładnie przymocujesz i masz pewny napęd. Używam z powodzeniem tych wzmocnionych bowdenów w dużych modelach od 25 lat i nigdy się nie zawiodłem.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 23:02 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6745
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Marku czy masz na myśli taki bowdeny ? http://www.modelemax.pl/product_info.ph ... cts_id=370 , czy coś bardziej solidnego ?

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 8 maja 2015, 23:08 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6053
Wiek: 46
Lokalizacja: Kraków
A może taki łącznik?
http://www.perfecthobby.pl/1506-trojnik-do-laczenia-popychaczy

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 9 maja 2015, 05:49 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1594
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
Cytuj:
Marku czy masz na myśli taki bowdeny ? http://www.modelemax.pl/product_info.ph ... cts_id=370 , czy coś bardziej solidnego ?

Podobne, ale jeszcze grubsze. Bowden jest wielokątem o średnicy 3,5 mm. Kupowałem je zawsze w Rikku, są w kompletach po 2 szt. z regulacją i snapami. A są jeszcze grubsze i solidniejsze. Nie widziałem ich wprawdzie w naszych sklepach (ale może warto sprawdzić), daje je SIG do swoich kitów dużych modeli.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 9 maja 2015, 06:31 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
W tej chwili model ma zamontowane bowdeny, ale na długości 15 cm między kadłubem, a dźwignią steru ciężko uzyskać sztywność. Do tego, są po jednym na ster.

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 9 maja 2015, 07:36 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 26 grudnia 2010, 21:21
Posty: 2200
Wiek: 58
Lokalizacja: COLNE Lancashire U.K.
Finidi napisał(a):
......
Jeszcze sprawa łączenia listwy basowej do szprychy. Bardzo proszę o konkrety :D.


listwa nawiercona, szprycha przycięta i w miejscu wklejania lekko skarbowana pilniczkiem (żeby lepiej trzymało), distal, lub inny mocny klej żywiczny. Całość klejenia owinięta mocną nicią i zalaminowana żywicą.

Załącznik:
WP_20150509_07_29_26_Pro-001.jpg
WP_20150509_07_29_26_Pro-001.jpg [ 98.78 KiB | Przeglądane 12916 razy ]


Gwarantuję Ci, że prędzej się połamie popychacz w innym miejscu niż puści łączenie.

_________________
Pozdrawiam Jarek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 9 maja 2015, 08:50 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 5 czerwca 2013, 17:02
Posty: 1594
Wiek: 71
Lokalizacja: Bestwinka
Cytuj:
ale na długości 15 cm między kadłubem, a dźwignią steru ciężko uzyskać sztywność. Do tego, są po jednym na ster.

Jeśli stery masz połączone, a połączenie jest odpowiednio mocne, pojedynczy bowden nie powinien być problemem. Choć przy tego typu rozmiarach modelu robi się zwykle ster dzielony i każda połówka ma osobny napęd. Jest to podyktowane przede wszystkim względami bezpieczeństwa (sterowanie z 2 niezależnych odbiorników z odpowiednim podziałem na płaszczyzny sterowe).
Wzmocniony bowden, o którym pisałem wyżej, w takiej sytuacji jak u Ciebie, bardzo prosto się usztywnia, wpuszczając w niego odpowiednio długi drut stalowy (i wklejając oczywiście na żywicę czy ca), który nagwintowany na końcu, stanowi równocześnie regulacje dla snapa. To są wszystko stare i sprawdzone patenty modelarskie, które nie tylko ja stosuję od lat.

_________________
Pozdrawiam
Marek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 9 maja 2015, 09:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
Po weekendzie zrobię szczegółowe zdjęcia, to będzie się lepiej rozmawiać. Osobiście chciałbym jak najmniej przeróbek, ale jeśli coś ma zdecydowanie poprawić jakość lotu i precyzję sterowania, to wolę to zrobić przed oklejeniem.

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 9 maja 2015, 09:26 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
Jak Jarek ew. w popychaczu rzeźbisz rowek, nawiercasz, szprycha zagięta pod kątem 90 stopni ok. 3-5 mm, wciśnięta w otwór i rowek, owinięta nicią na klej/lakier.

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 21:11 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
Powoli, bo powoli, ale prace posuwają się do przodu. Za niedługo czeka mnie montaż zbiornika paliwa. Wiem, że jest pełno informacji w internecie, jak go zamontować, ale, jak to mówią, gdzie dwóch polaków, tam trzy opinie. :D Dlatego pytam was, bo wiem, że tu padną same konkrety w krótkiej formie. Interesuje mnie, na co zwrócić szczególną uwagę, a czego się wystrzegać. Zbiornik 600 ml, silnik benzyna 26cc.

P.S. Może w końcu przydałoby się wrzucić kilka zdjęć, jak idą postępy. :D

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 21:27 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): środa, 31 marca 2010, 08:00
Posty: 3701
Wiek: 74
Lokalizacja: Pabianice
Jeśli benzyna, to zapewne Walbro, czyli usytuowanie zbiornika nie jest krytyczne :)

_________________
Pozdrawiam
karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: środa, 17 czerwca 2015, 21:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 16:22
Posty: 142
Wiek: 61
Lokalizacja: Rzeszów
Przy silniku 26 CC 600 ml (:) chyba ze chcesz latać godzinę bez tankowania ,max zbiornik to 300 ml .

_________________
Pozdrawiam

Krzysztof

www.rc-rzeszow.pl


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: piątek, 19 czerwca 2015, 17:38 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
karlem napisał(a):
Jeśli benzyna, to zapewne Walbro, czyli usytuowanie zbiornika nie jest krytyczne :)


Krytyczne może nie jest, ale skoro i tak go montuję od podstaw, to mogę to zrobić, jak należy. :)


E:
Skoro zbiornik mamy już na miejscu, to teraz coś z innej beczki. Czy ktoś z was używał do malowania balsy lakieru Oracover? Jeśli tak, to czy warto wcześniej malować podkładem tej samej firmy, czy wystarczy zwykłym akrylowym?

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 20 czerwca 2015, 08:11 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
No to model już pomalowany, zbiornik na miejscu. Teraz pora na docieranie silnika. Oczywiście też poproszę o pomoc, jak tak dobrze idzie, bo szkoda zajechać nowy silnik.

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 20 czerwca 2015, 19:57 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6053
Wiek: 46
Lokalizacja: Kraków
Dajżesz jakieś zdjęcie w końcu, nie tylko opisy, opisy, opisy

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 20 czerwca 2015, 20:59 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 11 grudnia 2014, 18:38
Posty: 225
Wiek: 43
Lokalizacja: Chełmek
Nie mam czasu na zdjęcia, bo ze wszystkiego muszę robić doktorat. :D Pierwsza spalina w żuciu, do tego malowanie balsy, o którym na necie nie ma zbyt wiele. Ale powolutku do przodu. Jak na razie, efekty mnie zadowalają, ale pracy dużo i to takiej co nie ubywa i nie widać. ;)

_________________
Pozdrawiam
Janek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Piper Cub J-3 2700mm
PostNapisane: sobota, 20 czerwca 2015, 21:20 
Finidi napisał(a):
ale pracy dużo

Finidi napisał(a):
i nie widać. ;)

No :!: :D


Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

119,814,635 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL