RcClub.eu
https://www.rcclub.eu/

J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty
https://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=5862
Strona 1 z 2

Autor:  Pioterek [ wtorek, 21 maja 2013, 07:58 ]
Tytuł:  J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Witam Kolegów !

Zapraszam Wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w moim nowym temacie: budowa modelu Prząśniczki 2,0 m EP:

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... -m-ep-20m/

Pozdrawiam

Pioterek

Załączniki:
Prząśniczka.jpg
Prząśniczka.jpg [ 131.9 KiB | Przeglądane 16712 razy ]

Autor:  Pioterek [ czwartek, 23 maja 2013, 21:58 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Budowa Prząśniczki ruszyła - dzisiaj przyszedł Kit.

http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... -m-ep-20m/

Załączniki:
kadłub01.jpg
kadłub01.jpg [ 186.28 KiB | Przeglądane 16604 razy ]

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 26 maja 2013, 08:32 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Bardzo lubię oglądać, jak powstają takie konstrukcyjne modele.
Sam model też bardzo mi się podoba.

Myślę że troszkę szkoda że nie prowadzisz u nas relacji równolegle z tą z pfm (wiem że jest link, ale ..... ;))

Jeszcze pytanko (bo nie znalazłem) jak taki zestaw wypada cenowo ?

Autor:  Artu [ niedziela, 26 maja 2013, 08:35 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Marku, zapewne "tartak" zakupiony TUTAJ
Cena jest podana na dole...

Autor:  marek_c4 [ niedziela, 26 maja 2013, 09:27 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Artu napisał(a):
Marku, zapewne "tartak" zakupiony TUTAJ
Cena jest podana na dole...

I wszystko jasne ;)
Dzięki Artu

Autor:  Pioterek [ niedziela, 26 maja 2013, 19:07 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Witam Kolegów !

Chętnie bym poprowadził temat Prząśniczki i na tym forum, ale jak już napisałem to nasze tutejsze forum ogranicza wielkość przesyłanych plików. Ponieważ wysyłam pliki w różne miejsca o rozmiarze 1200x1000 musiałbym wszystko przeskalowywać dodatkowo. Cena zestawu wynosi 580 zł. Pierwszy raz korzystam z zestawu tej firmy i zaczynam sobie już wyrabiać zdanie o tym konkretnym modelu (zestawie) ale jeszcze chwilka. I mówię Wam, że będzie ciekawie dlatego zapraszam do śledzenia budowy modelu. Specjalnie dla Was zdjęcie którego jeszcze dzisiaj nie ma :-)

Załączniki:
kotwienieskrzydła03m.jpg
kotwienieskrzydła03m.jpg [ 138.58 KiB | Przeglądane 16494 razy ]

Autor:  Pioterek [ czwartek, 20 czerwca 2013, 15:09 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Dostałem informację, że można już zamieszczać większe zdjęcia więc jeżeli tak temat Prząśniczki będę tu ilustrował.
Dzisiaj przetestowałem i pomierzyłem napęd modelu.
Silnik: Robbe 4250/05 61/80A KV 1000
Śmigło: 12x6 APC
Pakie:t 4S 4500 50C naładowany 70%
Regulator: Robbe 960-6 60A/70A

Z pomiarów wyszło:
Ciąg max chwilowy 2,9 Kg przy prądzie 54 A (gdy jest konieczność szybkiego wyrwania modelu do góry)
Ciąg nominalny 2,5 Kg przy prądzie 45 A (=0.1 pojemności pakietu / 6 min latania )
Zakładając stosunek masy modelu do ciągu ok. 0,75 (pozwala to na akrobację - podobnie jest w Wicherku 25M) wychodzi masa pożądana nie więcej niż:
2,5/0,75 = ok. 3,3 kg

"Stanowisko" pomiarowe:

Załączniki:
napęd01.jpg
napęd01.jpg [ 188.98 KiB | Przeglądane 16364 razy ]
kadłub13.jpg
kadłub13.jpg [ 182.78 KiB | Przeglądane 16364 razy ]

Autor:  Pioterek [ czwartek, 27 czerwca 2013, 18:58 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Zostały ukończone konstrukcje skrzydeł - ufff !.

Załączniki:
J1-M_03.jpg
J1-M_03.jpg [ 326.57 KiB | Przeglądane 16225 razy ]

Autor:  Pioterek [ wtorek, 2 lipca 2013, 12:00 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Skrzydła modelu zostały pokryte folią

Załączniki:
J1-M_06.jpg
J1-M_06.jpg [ 267.27 KiB | Przeglądane 16149 razy ]

Autor:  Pioterek [ piątek, 5 lipca 2013, 20:49 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Budowa modelu powoli dobiega końca. Być może w przyszłym tygodniu oblot (:)

Załączniki:
J1-M_09.jpg
J1-M_09.jpg [ 252.75 KiB | Przeglądane 16095 razy ]

Autor:  Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 08:27 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Prząśniczka J1-M już lata:

Załączniki:
Lot06.jpg
Lot06.jpg [ 95.03 KiB | Przeglądane 15996 razy ]
Lot05.jpg
Lot05.jpg [ 68.32 KiB | Przeglądane 15996 razy ]
Lot04.jpg
Lot04.jpg [ 89.14 KiB | Przeglądane 15996 razy ]
Lot03.jpg
Lot03.jpg [ 104.42 KiB | Przeglądane 15996 razy ]
Lot02.jpg
Lot02.jpg [ 182.78 KiB | Przeglądane 15996 razy ]
Lot01.jpg
Lot01.jpg [ 237.61 KiB | Przeglądane 15996 razy ]

Autor:  Artu [ środa, 10 lipca 2013, 08:29 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Pioterek napisał(a):
Prząśniczka J1-M już lata:

Bez filmu (:) chyba żartujesz... :roll: :mrgreen:

Autor:  dolek [ środa, 10 lipca 2013, 13:27 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Dla mnie brak pilota a kabina wielka. Piękna zawsze na nią "chorowałem",chyba będzie, ale ta cena?

Autor:  Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 17:13 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Wiesz, wszystko po kolei. Teraz można makietować już do woli. Najpierw zrobię osłonę silnika żeby nie straszyło :-)
No cena jaka jest, taka jest to model 2 m i trochę drewna w nim jest.

Załączniki:
Lot09.jpg
Lot09.jpg [ 91.32 KiB | Przeglądane 15940 razy ]

Autor:  Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 17:14 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Artu napisał(a):
Pioterek napisał(a):
Prząśniczka J1-M już lata:

Bez filmu (:) chyba żartujesz... :roll: :mrgreen:


A jak tu się filmy zamieszcza ?

http://www.youtube.com/watch?v=sREVikMzKhE

Autor:  Rumcajs [ środa, 10 lipca 2013, 18:20 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Faktycznie - brak osłonki silnika jakoś tak minusuje model, ale cała reszta wygląda naprawdę mniamniusio:D I faktycznie po raz drugi - pilot mógłby być:D:D
Ale nawet tak jak jest - modelik przepiękny!

Autor:  MarekJ [ środa, 10 lipca 2013, 19:15 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Pięknie prezentuje się w locie. Podoba mi się ta kolorystyka. Bardzo zacny model. Gratuluje oblotu.

Autor:  Artu [ środa, 10 lipca 2013, 19:39 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Pioterek napisał(a):
Artu napisał(a):
Pioterek napisał(a):
Prząśniczka J1-M już lata:

Bez filmu (:) chyba żartujesz... :roll: :mrgreen:


A jak tu się filmy zamieszcza ?

http://www.youtube.com/watch?v=sREVikMzKhE


A tak :mrgreen: :


Autor:  Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 20:59 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Dziękuję za wszystkie ciepłe słowa.

Ten wątek będzie dalej kontynuowany, będą filmy z lotów, akrobacja i parę innych. Na razie opanowuję sprzęt, a sprzęt pilota. :D

Załączniki:
Lot10.jpg
Lot10.jpg [ 64.33 KiB | Przeglądane 15893 razy ]

Autor:  Konrad_P [ czwartek, 11 lipca 2013, 10:13 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Też mi sie bardzo podoba. :)

Autor:  Pioterek [ piątek, 12 lipca 2013, 17:27 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Dziękuję za ocenę

Załączniki:
U_Marka11.jpg
U_Marka11.jpg [ 113.3 KiB | Przeglądane 10361 razy ]

Autor:  Stema [ piątek, 12 lipca 2013, 17:50 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Bardzo piękny duży model i bardzo pięknie lata.
Gratuluję.
Słusznie zrobiłeś, że zacząłeś od "wprawki"
Teraz znacznie łatwiej będzie Ci zbudować 1:1 :D

PS: czy w Lublinie latacie na lotnisku w Świdniku?
Czasem bywam tuż obok u Teściów mojego syna.

Autor:  Konrad [ piątek, 12 lipca 2013, 18:32 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

To lotnisko znajduje się w Radawcu koło Lublina.

Autor:  Pioterek [ piątek, 12 lipca 2013, 20:02 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Jest też prywatne lotniska Marka w Dziuchowie (10 km od Lublina) b.miły kolega i fajne latanie.

Autor:  Pioterek [ piątek, 12 lipca 2013, 20:09 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Stema napisał(a):
Bardzo piękny duży model i bardzo pięknie lata.
Gratuluję.
Słusznie zrobiłeś, że zacząłeś od "wprawki"
Teraz znacznie łatwiej będzie Ci zbudować 1:1 :D

PS: czy w Lublinie latacie na lotnisku w Świdniku?
Czasem bywam tuż obok u Teściów mojego syna.



:D :D Wzrok już nie sokoli - trzeba budować coraz większe modele coby było widać z daleka :lol:

Załączniki:
U_Marka12.jpg
U_Marka12.jpg [ 366.11 KiB | Przeglądane 10326 razy ]

Autor:  Pioterek [ niedziela, 14 lipca 2013, 18:11 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Zmontowałem następny film z pierwszych lotów Prząśniczką. Widać na nim jak model zamiata jeszcze trochę ogonem, czasami zbacza z kierunku, ale są już momenty, że pokazuje też i swój pazur. Było to jeszcze przed regulacjami geometrii silnika.

http://youtu.be/v8Ea-usbAoI

Autor:  Pioterek [ poniedziałek, 15 lipca 2013, 22:17 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Prząśniczka w towarzystwie

Załączniki:
Modele2_03.jpg
Modele2_03.jpg [ 227.71 KiB | Przeglądane 10253 razy ]

Autor:  Pioterek [ wtorek, 16 lipca 2013, 19:18 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Loty Prząśniczką – podsumowanie:

Można powiedzieć, że po przeprowadzonych regulacjach i drobnych przeróbkach Prząśniczka lata już dobrze.
Inicjacja zakrętu to pochylenie modelu lotkami a prowadzenie zakrętu (wielkość jego promienia) należy kontrolować sterem kierunku. Jeżeli będziemy próbowali wykonać zakręt na samych lotkach, będzie on dość pokraczny, ale model w końcu zakręci. Prząśniczka z racji dużej powierzchni bocznej jest też wrażliwa na boczny wiatr.

Model nie jest idealnie symetryczny (w prawo skręca chętniej niż w lewo), ale ta asymetria jest zauważalna tylko dla pilota. Więc można by uznać patrząc na lot modelu, że się czepiam :) . Sterowanie w pionie jak każdym zwykłym modelem. Wykonywanie figur akrobacyjnych bez specjalnych problemów, aczkolwiek silnik modelu o tej mocy jest zaledwie wystarczający. Starty i lądowania – to super sprawa i bardzo widowiskowa. Model świetnie startuje i ląduje na klapach tak jak zakładałem na krótkim odcinku - w poprzek lotniska.

Model lata b.pewnie i poza jednym filmowanym przypadkiem upadku modelu wyraźnie z mojej winy, nie miałem już więcej żadnych zagrożeń, a zdarzało mi się latać i lądować przy silnym i porywistym wietrze. Prząśniczka nadaje się do trenowania lotów z wykorzystaniem SK, a więc dla kolegów chcących doskonalić swoje umiejętności.

Model jest przestronny a jego składanie do lotu i podłączanie elektroniki jest komfortowe. Jest miejsce na kamerę wewnątrz kabiny. Stosując pakiet LiPol 4S 4500mAh w zależności od sposobu latania (czasu pracy silnika z pełną mocą) w powietrzu przebywam od 10 do 15 min, lądując z 30% zapasem energii. Model do lotu waży obecnie 3,89 kg i posiada osobny pakiet NiMH 2000mAh do zasilania odbiornika.
Model stabilizowany jest obecnie trzema żyroskopami które, czynią sterowanie modelu komfortowym i bezpiecznym. Bez żyroskopów latanie modelem było dla mnie zbyt mało przyjemne, ze względu na napiętą cały czas ponad normę uwagę. Żyroskopy są konfigurowane z aparatury do faz: startów, lądowań i lotów, można je również w każdej chwili wyłączyć. Żyroskopy tylko wspomagają latanie, (nie mylić z modnym określeniem "autopilot" bo to jest często stosowane nadużycie marketingowe) - sterowanie modelu spoczywa cały czas w rękach pilota (ruch drążka w aparaturze jest zawsze nadrzędny).
Model jak na napęd elektryczny jest głośny, wpływa na to sama konstrukcja, która jest jak pudło rezonansowe, na lotnisku jednym to przeszkadza inni chwalą, że to namiastka silnika spalinowego. Myślę, że nad tym jeszcze trochę popracuję - może spróbuje wytłumić ścianki korpusu modelu. Na razie latam, ćwiczę kolejne figury akrobacji i jestem zadowolony.

Dla kogo jest Prząśniczka:
Na pewno nie jako pierwszy samodzielny model konstrukcyjny. Bardzo uboga instrukcja montażu (same zdjęcia), wiele spraw problematycznych o których pisałem, wreszcie brak, jakichkolwiek wskazówek, co do oblotu modelu i jego zachowania się w powietrzu.

Dobrze stało się, że Koledzy z forum uprzedzili o zachowaniu się J1 w powietrzu. Kolega Stanisław - #62 i #62, za co bardzo dziękuję.
Dlatego pierwsze loty i zachowanie modelu nie były dla mnie zaskoczeniem.
Na plus producentowi muszę policzyć, że środek ciężkości i kąty zaklinowania płatów i SW w tym modelu były od samego początku ok, to ważne i bardzo ułatwia oblot.

Myślę, że ten model jest dla osób już z pewnym doświadczeniem modelarskim, które chcą mieć duży i nietuzinkowy model konstrukcyjny, wykonany przez siebie, do spokojnych i widowiskowych lotów z elementami akrobacji (po wzmocnieniu). Może opisany przeze mnie temat budowy Prząśniczki J1-M, pomoże i ułatwi budowę następnych modeli tego samolotu, do czego wszystkich moich następców zachęcam. :)

Załączniki:
Modele2_05.jpg
Modele2_05.jpg [ 323.29 KiB | Przeglądane 10200 razy ]

Autor:  Pioterek [ piątek, 19 lipca 2013, 13:57 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Następny film z lotów Prząśniczki

http://youtu.be/8GWxZ9r_S7w

Jak mi "Szanowne Grono" wyjaśni jak się tu film zamieszcza to nie trzeba będzie linkować :D .

Autor:  Piotr_G [ piątek, 19 lipca 2013, 15:24 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

...

Autor:  Wladek [ piątek, 19 lipca 2013, 19:37 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Witam
Doskonala recenzja z budowy i wnioski koncowe,mam nadzieje ze producent tego zestawu czyta Twoja recenzje. i wyciagnie
prawidlowe wnioski.
Tak przy okazji ,jaka jest waga gotowego do lotu modelu i powierzchnia nosna , ogladajac film wydaje sie mnie ze Przasniczka lata troche
za szybko. Nie wiem moze sie myle.

Pozdrawiam Wladek.

Autor:  Pioterek [ piątek, 19 lipca 2013, 22:34 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Wladek napisał(a):
Witam
Doskonala recenzja z budowy i wnioski koncowe,mam nadzieje ze producent tego zestawu czyta Twoja recenzje. i wyciagnie
prawidlowe wnioski.
Tak przy okazji ,jaka jest waga gotowego do lotu modelu i powierzchnia nosna , ogladajac film wydaje sie mnie ze Przasniczka lata troche
za szybko. Nie wiem moze sie myle.

Pozdrawiam Wladek.


Dziękuję za ocenę. Model do lotu waży 3,87 kg co przy rozpiętości 2,05 m nie jest wygórowaną wagą. Rzeczywiście na filmie może to tak wyglądać że model lata szybko bo widzimy tylko fragment kadru na tle chmur. Model ma duży zakres prędkości, pod wiatr potrafi stać w miejscu lub zrobić bardzo wolny przelot na wypuszczonych klapach przed publicznością. Ja czasami myślę że jest za wolny :D. Powierzchnia nośna to ok 54,0 dcm kwadrat więc obciążenie powierzchni to 71,6 g/dcm kwadrat

Autor:  Pioterek [ poniedziałek, 22 lipca 2013, 21:39 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Żyroskopy w J1-M Prząśniczka - moje wrażenia i doświadczenia z lotów.

Jak zostało to napisane wcześniej model w zakrętach poziomych trzeba „pilnować” w trzech osiach. We wszystkich zakrętach sterem nadrzędnym jest ster kierunku (nie można wykonać dobrego zakrętu tylko na samych lotkach). Z kolei używając SK, model wykonując zakręt ma tendencje do pogłębiania przechyłu i tracenia wysokości. Jest to niekomfortowe, bo trzeba mieć skupioną uwagę na modelu, zamiast cieszyć się jego lotem. Jeżeli dojdzie do tego oddziaływanie wiatru, który trzeba dodatkowo kontrować wykonywanie ładnego, poziomego zakrętu zaczyna być zabawą samą w sobie. Do tego dochodzi moment żyroskopowy, który nakłada dodatkowe utrudnienie przeszkadzając w wejściu i wyjściu modelu z zakrętu. Oczywiście można latać tym modelem, (co pokazują filmy) tylko nakład koniecznego skupienia na sterowaniu jest nie adekwatny do przyjemności towarzyszącej lataniu.

Dlatego testowo założyłem Prząśniczce żyroskopy - oddzielne na każdą oś. Żyroskop na SK był już założony wcześniej i używany jest przy starcie i lądowaniach z bocznym wiatrem i może go nie być w rozwiązaniu „budżetowym” - nie jest niezbędny. Pozostałe żyroskopy (na Lotkach i SW) pilnują odpowiednio przechyłu i poziomu lotu modelu w zakręcie. Początkowo tryb pracy tych urządzeń ustawiłem na Normal, ale poza widocznym złagodzeniem szarpnięć od wiatru działających na model nic się nie zmieniło.

Dlatego spróbowałem dzisiaj rano polatać w trybie AVCS i … wszystko się zmieniło. Model zaczął trzymać poziom i przechył w skręcie, nareszcie poczułem się pilotem, który panuje nad swoim modelem. Mimo porywistego dzisiaj wiatru przy ziemi 6m/s, latanie Prząśniczką było przyjemnością. Można robić ciasne zakręty model leci w poziomie nie pogłębia i zachęca wręcz do większej dynamiki. Widać też jak model kontruje w locie podmuchy wiatru. Konsekwencją użycia żyroskopu przy porywistym wietrze jest większe zużycie energii w akumulatorze odbiornika - 180 mAh zamiast normalnych 100 mAh na lot.

Myślę, że dzisiaj został zrobiony duży krok na przód, z czego bardzo się cieszę :). Tak powstała nowa J1-M Prząśniczka experimential :D

Dla zainteresowanych zamieszczam poniżej tabelę ilustrującą obecne nastawy żyroskopów w modelu

Załączniki:
Żyroskopy_J1-M.jpg
Żyroskopy_J1-M.jpg [ 189.33 KiB | Przeglądane 10020 razy ]

Autor:  Pioterek [ wtorek, 23 lipca 2013, 20:24 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Model trochę zmienił szatę:

Załączniki:
Experimental01.jpg
Experimental01.jpg [ 263.07 KiB | Przeglądane 9979 razy ]
Experimental03.jpg
Experimental03.jpg [ 338.77 KiB | Przeglądane 9979 razy ]

Autor:  Pioterek [ piątek, 26 lipca 2013, 20:20 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Nowy film z lotów J1-M Prząśniczka z elementami akrobacji:



Autor:  Pioterek [ wtorek, 30 lipca 2013, 19:15 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

W pogoni za Boeingiem :-)

Załączniki:
Wieczorne_loty01.jpg
Wieczorne_loty01.jpg [ 95.19 KiB | Przeglądane 9875 razy ]

Autor:  Konrad_P [ wtorek, 30 lipca 2013, 20:04 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

I co leciała czy fotograf wykazał się refleksem :mrgreen:

Autor:  Pioterek [ wtorek, 30 lipca 2013, 21:38 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Zupełny przypadek, dopiero jak obejrzałem zdjęcie na komputerze to zobaczyłem. Model leciał sobie spokojnie na plecach.

Załączniki:
Wieczorne_loty02.jpg
Wieczorne_loty02.jpg [ 96.58 KiB | Przeglądane 9854 razy ]

Autor:  Pioterek [ wtorek, 30 lipca 2013, 21:55 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Loty Prząśniczką – podsumowanie:

Można powiedzieć, że po przeprowadzonych regulacjach i drobnych przeróbkach Prząśniczka lata już dobrze.
Inicjacja zakrętu to pochylenie modelu lotkami a prowadzenie zakrętu (wielkość jego promienia) należy kontrolować sterem kierunku. Jeżeli będziemy próbowali wykonać zakręt na samych lotkach, będzie on dość pokraczny, ale model w końcu zakręci.

Model nie jest idealnie symetryczny (w prawo skręca chętniej niż w lewo), ale ta asymetria jest zauważalna tylko dla pilota. Więc można by uznać patrząc na lot modelu, że się czepiam :D . Sterowanie w pionie jak każdym zwykłym modelem. Wykonywanie figur akrobacyjnych bez specjalnych problemów, aczkolwiek silnik modelu o tej mocy jest zaledwie wystarczający. Starty i lądowania – to super sprawa i bardzo widowiskowa. Model świetnie startuje i ląduje na klapach tak jak zakładałem na krótkim odcinku - w poprzek lotniska.

Model lata b.pewnie i poza jednym filmowanym przypadkiem upadku modelu wyraźnie z mojej winy, nie miałem już więcej żadnych zagrożeń, a zdarzało mi się latać i lądować przy silnym i porywistym wietrze. Prząśniczka nadaje się do trenowania lotów z wykorzystaniem SK, a więc dla kolegów chcących doskonalić swoje umiejętności.

Model jest przestronny a jego składanie i podłączanie elektroniki jest komfortowe. Jest miejsce na kamerę wewnątrz kabiny. Stosując pakiet LiPol 4S 4500mAh w zależności od sposobu latania (czasu pracy silnika z pełną mocą) w powietrzu przebywam od 10 do 15 min, lądując z 30% zapasem energii. Model do lotu waży obecnie 3,89 kg i posiada osobny pakiet NiMH 2000mAh do zasilania odbiornika.

Dla kogo jest Prząśniczka:
Na pewno nie jako pierwszy samodzielny model konstrukcyjny. Bardzo uboga instrukcja montażu (same zdjęcia), wiele spraw problematycznych, o których pisałem, wreszcie brak, jakichkolwiek wskazówek, co do oblotu modelu i jego zachowania się w powietrzu.

Dobrze stało się, że Koledzy z forum uprzedzili o zachowaniu się J1 w powietrzu. (Kolega Stanisław - #62 i #62) za co bardzo dziękuję.
Dlatego pierwsze loty i zachowanie modelu nie były dla mnie zaskoczeniem.
Na plus producentowi muszę policzyć, że środek ciężkości i kąty zaklinowania płatów i SW w tym modelu były od samego początku ok.

Myślę, że ten model jest dla osób już z pewnym doświadczeniem modelarskim, które chcą mieć duży i nietuzinkowy model konstrukcyjny, wykonany przez siebie, do spokojnych i widowiskowych lotów z elementami akrobacji. Może opisany przeze mnie temat budowy Prząśniczki, pomoże i ułatwi budowę następnych modeli tego samolotu, do czego wszystkich moich następców zachęcam. :D

Autor:  Pioterek [ niedziela, 4 sierpnia 2013, 08:11 ]
Tytuł:  Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty

Opis z lotów został uaktualniony (patrz wyżej)

Załączniki:
Experimental09_1.jpg
Experimental09_1.jpg [ 348.96 KiB | Przeglądane 9800 razy ]

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/