RcClub.eu https://www.rcclub.eu/ |
|
J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty https://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=14&t=5862 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Pioterek [ wtorek, 21 maja 2013, 07:58 ] | ||
Tytuł: | J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Witam Kolegów ! Zapraszam Wszystkich zainteresowanych do uczestnictwa w moim nowym temacie: budowa modelu Prząśniczki 2,0 m EP: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... -m-ep-20m/ Pozdrawiam Pioterek
|
Autor: | Pioterek [ czwartek, 23 maja 2013, 21:58 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Budowa Prząśniczki ruszyła - dzisiaj przyszedł Kit. http://pfmrc.eu/index.php?/topic/37183- ... -m-ep-20m/
|
Autor: | marek_c4 [ niedziela, 26 maja 2013, 08:32 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Bardzo lubię oglądać, jak powstają takie konstrukcyjne modele. Sam model też bardzo mi się podoba. Myślę że troszkę szkoda że nie prowadzisz u nas relacji równolegle z tą z pfm (wiem że jest link, ale ..... ) Jeszcze pytanko (bo nie znalazłem) jak taki zestaw wypada cenowo ? |
Autor: | Artu [ niedziela, 26 maja 2013, 08:35 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Marku, zapewne "tartak" zakupiony TUTAJ Cena jest podana na dole... |
Autor: | marek_c4 [ niedziela, 26 maja 2013, 09:27 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Artu napisał(a): Marku, zapewne "tartak" zakupiony TUTAJ Cena jest podana na dole... I wszystko jasne Dzięki Artu |
Autor: | Pioterek [ czwartek, 20 czerwca 2013, 15:09 ] | |||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | |||
Dostałem informację, że można już zamieszczać większe zdjęcia więc jeżeli tak temat Prząśniczki będę tu ilustrował. Dzisiaj przetestowałem i pomierzyłem napęd modelu. Silnik: Robbe 4250/05 61/80A KV 1000 Śmigło: 12x6 APC Pakie:t 4S 4500 50C naładowany 70% Regulator: Robbe 960-6 60A/70A Z pomiarów wyszło: Ciąg max chwilowy 2,9 Kg przy prądzie 54 A (gdy jest konieczność szybkiego wyrwania modelu do góry) Ciąg nominalny 2,5 Kg przy prądzie 45 A (=0.1 pojemności pakietu / 6 min latania ) Zakładając stosunek masy modelu do ciągu ok. 0,75 (pozwala to na akrobację - podobnie jest w Wicherku 25M) wychodzi masa pożądana nie więcej niż: 2,5/0,75 = ok. 3,3 kg "Stanowisko" pomiarowe:
|
Autor: | Pioterek [ czwartek, 27 czerwca 2013, 18:58 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Zostały ukończone konstrukcje skrzydeł - ufff !.
|
Autor: | Pioterek [ wtorek, 2 lipca 2013, 12:00 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Skrzydła modelu zostały pokryte folią
|
Autor: | Pioterek [ piątek, 5 lipca 2013, 20:49 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Budowa modelu powoli dobiega końca. Być może w przyszłym tygodniu oblot
|
Autor: | Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 08:27 ] | |||||||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | |||||||
Prząśniczka J1-M już lata:
|
Autor: | Artu [ środa, 10 lipca 2013, 08:29 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Pioterek napisał(a): Prząśniczka J1-M już lata: Bez filmu chyba żartujesz... |
Autor: | dolek [ środa, 10 lipca 2013, 13:27 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Dla mnie brak pilota a kabina wielka. Piękna zawsze na nią "chorowałem",chyba będzie, ale ta cena? |
Autor: | Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 17:13 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Wiesz, wszystko po kolei. Teraz można makietować już do woli. Najpierw zrobię osłonę silnika żeby nie straszyło No cena jaka jest, taka jest to model 2 m i trochę drewna w nim jest.
|
Autor: | Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 17:14 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Artu napisał(a): Pioterek napisał(a): Prząśniczka J1-M już lata: Bez filmu chyba żartujesz... A jak tu się filmy zamieszcza ? http://www.youtube.com/watch?v=sREVikMzKhE |
Autor: | Rumcajs [ środa, 10 lipca 2013, 18:20 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Faktycznie - brak osłonki silnika jakoś tak minusuje model, ale cała reszta wygląda naprawdę mniamniusio:D I faktycznie po raz drugi - pilot mógłby być:D:D Ale nawet tak jak jest - modelik przepiękny! |
Autor: | MarekJ [ środa, 10 lipca 2013, 19:15 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Pięknie prezentuje się w locie. Podoba mi się ta kolorystyka. Bardzo zacny model. Gratuluje oblotu. |
Autor: | Artu [ środa, 10 lipca 2013, 19:39 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Pioterek napisał(a): Artu napisał(a): Pioterek napisał(a): Prząśniczka J1-M już lata: Bez filmu chyba żartujesz... A jak tu się filmy zamieszcza ? http://www.youtube.com/watch?v=sREVikMzKhE A tak : |
Autor: | Pioterek [ środa, 10 lipca 2013, 20:59 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Dziękuję za wszystkie ciepłe słowa. Ten wątek będzie dalej kontynuowany, będą filmy z lotów, akrobacja i parę innych. Na razie opanowuję sprzęt, a sprzęt pilota.
|
Autor: | Konrad_P [ czwartek, 11 lipca 2013, 10:13 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Też mi sie bardzo podoba. |
Autor: | Pioterek [ piątek, 12 lipca 2013, 17:27 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Dziękuję za ocenę
|
Autor: | Stema [ piątek, 12 lipca 2013, 17:50 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Bardzo piękny duży model i bardzo pięknie lata. Gratuluję. Słusznie zrobiłeś, że zacząłeś od "wprawki" Teraz znacznie łatwiej będzie Ci zbudować 1:1 PS: czy w Lublinie latacie na lotnisku w Świdniku? Czasem bywam tuż obok u Teściów mojego syna. |
Autor: | Konrad [ piątek, 12 lipca 2013, 18:32 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
To lotnisko znajduje się w Radawcu koło Lublina. |
Autor: | Pioterek [ piątek, 12 lipca 2013, 20:02 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Jest też prywatne lotniska Marka w Dziuchowie (10 km od Lublina) b.miły kolega i fajne latanie. |
Autor: | Pioterek [ piątek, 12 lipca 2013, 20:09 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Stema napisał(a): Bardzo piękny duży model i bardzo pięknie lata. Gratuluję. Słusznie zrobiłeś, że zacząłeś od "wprawki" Teraz znacznie łatwiej będzie Ci zbudować 1:1 PS: czy w Lublinie latacie na lotnisku w Świdniku? Czasem bywam tuż obok u Teściów mojego syna. Wzrok już nie sokoli - trzeba budować coraz większe modele coby było widać z daleka
|
Autor: | Pioterek [ niedziela, 14 lipca 2013, 18:11 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Zmontowałem następny film z pierwszych lotów Prząśniczką. Widać na nim jak model zamiata jeszcze trochę ogonem, czasami zbacza z kierunku, ale są już momenty, że pokazuje też i swój pazur. Było to jeszcze przed regulacjami geometrii silnika. http://youtu.be/v8Ea-usbAoI |
Autor: | Pioterek [ poniedziałek, 15 lipca 2013, 22:17 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Prząśniczka w towarzystwie
|
Autor: | Pioterek [ wtorek, 16 lipca 2013, 19:18 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Loty Prząśniczką – podsumowanie: Można powiedzieć, że po przeprowadzonych regulacjach i drobnych przeróbkach Prząśniczka lata już dobrze. Inicjacja zakrętu to pochylenie modelu lotkami a prowadzenie zakrętu (wielkość jego promienia) należy kontrolować sterem kierunku. Jeżeli będziemy próbowali wykonać zakręt na samych lotkach, będzie on dość pokraczny, ale model w końcu zakręci. Prząśniczka z racji dużej powierzchni bocznej jest też wrażliwa na boczny wiatr. Model nie jest idealnie symetryczny (w prawo skręca chętniej niż w lewo), ale ta asymetria jest zauważalna tylko dla pilota. Więc można by uznać patrząc na lot modelu, że się czepiam . Sterowanie w pionie jak każdym zwykłym modelem. Wykonywanie figur akrobacyjnych bez specjalnych problemów, aczkolwiek silnik modelu o tej mocy jest zaledwie wystarczający. Starty i lądowania – to super sprawa i bardzo widowiskowa. Model świetnie startuje i ląduje na klapach tak jak zakładałem na krótkim odcinku - w poprzek lotniska. Model lata b.pewnie i poza jednym filmowanym przypadkiem upadku modelu wyraźnie z mojej winy, nie miałem już więcej żadnych zagrożeń, a zdarzało mi się latać i lądować przy silnym i porywistym wietrze. Prząśniczka nadaje się do trenowania lotów z wykorzystaniem SK, a więc dla kolegów chcących doskonalić swoje umiejętności. Model jest przestronny a jego składanie do lotu i podłączanie elektroniki jest komfortowe. Jest miejsce na kamerę wewnątrz kabiny. Stosując pakiet LiPol 4S 4500mAh w zależności od sposobu latania (czasu pracy silnika z pełną mocą) w powietrzu przebywam od 10 do 15 min, lądując z 30% zapasem energii. Model do lotu waży obecnie 3,89 kg i posiada osobny pakiet NiMH 2000mAh do zasilania odbiornika. Model stabilizowany jest obecnie trzema żyroskopami które, czynią sterowanie modelu komfortowym i bezpiecznym. Bez żyroskopów latanie modelem było dla mnie zbyt mało przyjemne, ze względu na napiętą cały czas ponad normę uwagę. Żyroskopy są konfigurowane z aparatury do faz: startów, lądowań i lotów, można je również w każdej chwili wyłączyć. Żyroskopy tylko wspomagają latanie, (nie mylić z modnym określeniem "autopilot" bo to jest często stosowane nadużycie marketingowe) - sterowanie modelu spoczywa cały czas w rękach pilota (ruch drążka w aparaturze jest zawsze nadrzędny). Model jak na napęd elektryczny jest głośny, wpływa na to sama konstrukcja, która jest jak pudło rezonansowe, na lotnisku jednym to przeszkadza inni chwalą, że to namiastka silnika spalinowego. Myślę, że nad tym jeszcze trochę popracuję - może spróbuje wytłumić ścianki korpusu modelu. Na razie latam, ćwiczę kolejne figury akrobacji i jestem zadowolony. Dla kogo jest Prząśniczka: Na pewno nie jako pierwszy samodzielny model konstrukcyjny. Bardzo uboga instrukcja montażu (same zdjęcia), wiele spraw problematycznych o których pisałem, wreszcie brak, jakichkolwiek wskazówek, co do oblotu modelu i jego zachowania się w powietrzu. Dobrze stało się, że Koledzy z forum uprzedzili o zachowaniu się J1 w powietrzu. Kolega Stanisław - #62 i #62, za co bardzo dziękuję. Dlatego pierwsze loty i zachowanie modelu nie były dla mnie zaskoczeniem. Na plus producentowi muszę policzyć, że środek ciężkości i kąty zaklinowania płatów i SW w tym modelu były od samego początku ok, to ważne i bardzo ułatwia oblot. Myślę, że ten model jest dla osób już z pewnym doświadczeniem modelarskim, które chcą mieć duży i nietuzinkowy model konstrukcyjny, wykonany przez siebie, do spokojnych i widowiskowych lotów z elementami akrobacji (po wzmocnieniu). Może opisany przeze mnie temat budowy Prząśniczki J1-M, pomoże i ułatwi budowę następnych modeli tego samolotu, do czego wszystkich moich następców zachęcam.
|
Autor: | Pioterek [ piątek, 19 lipca 2013, 13:57 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Następny film z lotów Prząśniczki http://youtu.be/8GWxZ9r_S7w Jak mi "Szanowne Grono" wyjaśni jak się tu film zamieszcza to nie trzeba będzie linkować . |
Autor: | Piotr_G [ piątek, 19 lipca 2013, 15:24 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
... |
Autor: | Wladek [ piątek, 19 lipca 2013, 19:37 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Witam Doskonala recenzja z budowy i wnioski koncowe,mam nadzieje ze producent tego zestawu czyta Twoja recenzje. i wyciagnie prawidlowe wnioski. Tak przy okazji ,jaka jest waga gotowego do lotu modelu i powierzchnia nosna , ogladajac film wydaje sie mnie ze Przasniczka lata troche za szybko. Nie wiem moze sie myle. Pozdrawiam Wladek. |
Autor: | Pioterek [ piątek, 19 lipca 2013, 22:34 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Wladek napisał(a): Witam Doskonala recenzja z budowy i wnioski koncowe,mam nadzieje ze producent tego zestawu czyta Twoja recenzje. i wyciagnie prawidlowe wnioski. Tak przy okazji ,jaka jest waga gotowego do lotu modelu i powierzchnia nosna , ogladajac film wydaje sie mnie ze Przasniczka lata troche za szybko. Nie wiem moze sie myle. Pozdrawiam Wladek. Dziękuję za ocenę. Model do lotu waży 3,87 kg co przy rozpiętości 2,05 m nie jest wygórowaną wagą. Rzeczywiście na filmie może to tak wyglądać że model lata szybko bo widzimy tylko fragment kadru na tle chmur. Model ma duży zakres prędkości, pod wiatr potrafi stać w miejscu lub zrobić bardzo wolny przelot na wypuszczonych klapach przed publicznością. Ja czasami myślę że jest za wolny . Powierzchnia nośna to ok 54,0 dcm kwadrat więc obciążenie powierzchni to 71,6 g/dcm kwadrat |
Autor: | Pioterek [ poniedziałek, 22 lipca 2013, 21:39 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Żyroskopy w J1-M Prząśniczka - moje wrażenia i doświadczenia z lotów. Jak zostało to napisane wcześniej model w zakrętach poziomych trzeba „pilnować” w trzech osiach. We wszystkich zakrętach sterem nadrzędnym jest ster kierunku (nie można wykonać dobrego zakrętu tylko na samych lotkach). Z kolei używając SK, model wykonując zakręt ma tendencje do pogłębiania przechyłu i tracenia wysokości. Jest to niekomfortowe, bo trzeba mieć skupioną uwagę na modelu, zamiast cieszyć się jego lotem. Jeżeli dojdzie do tego oddziaływanie wiatru, który trzeba dodatkowo kontrować wykonywanie ładnego, poziomego zakrętu zaczyna być zabawą samą w sobie. Do tego dochodzi moment żyroskopowy, który nakłada dodatkowe utrudnienie przeszkadzając w wejściu i wyjściu modelu z zakrętu. Oczywiście można latać tym modelem, (co pokazują filmy) tylko nakład koniecznego skupienia na sterowaniu jest nie adekwatny do przyjemności towarzyszącej lataniu. Dlatego testowo założyłem Prząśniczce żyroskopy - oddzielne na każdą oś. Żyroskop na SK był już założony wcześniej i używany jest przy starcie i lądowaniach z bocznym wiatrem i może go nie być w rozwiązaniu „budżetowym” - nie jest niezbędny. Pozostałe żyroskopy (na Lotkach i SW) pilnują odpowiednio przechyłu i poziomu lotu modelu w zakręcie. Początkowo tryb pracy tych urządzeń ustawiłem na Normal, ale poza widocznym złagodzeniem szarpnięć od wiatru działających na model nic się nie zmieniło. Dlatego spróbowałem dzisiaj rano polatać w trybie AVCS i … wszystko się zmieniło. Model zaczął trzymać poziom i przechył w skręcie, nareszcie poczułem się pilotem, który panuje nad swoim modelem. Mimo porywistego dzisiaj wiatru przy ziemi 6m/s, latanie Prząśniczką było przyjemnością. Można robić ciasne zakręty model leci w poziomie nie pogłębia i zachęca wręcz do większej dynamiki. Widać też jak model kontruje w locie podmuchy wiatru. Konsekwencją użycia żyroskopu przy porywistym wietrze jest większe zużycie energii w akumulatorze odbiornika - 180 mAh zamiast normalnych 100 mAh na lot. Myślę, że dzisiaj został zrobiony duży krok na przód, z czego bardzo się cieszę . Tak powstała nowa J1-M Prząśniczka experimential Dla zainteresowanych zamieszczam poniżej tabelę ilustrującą obecne nastawy żyroskopów w modelu
|
Autor: | Pioterek [ wtorek, 23 lipca 2013, 20:24 ] | |||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | |||
Model trochę zmienił szatę:
|
Autor: | Pioterek [ piątek, 26 lipca 2013, 20:20 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Nowy film z lotów J1-M Prząśniczka z elementami akrobacji: |
Autor: | Pioterek [ wtorek, 30 lipca 2013, 19:15 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
W pogoni za Boeingiem
|
Autor: | Konrad_P [ wtorek, 30 lipca 2013, 20:04 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
I co leciała czy fotograf wykazał się refleksem |
Autor: | Pioterek [ wtorek, 30 lipca 2013, 21:38 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Zupełny przypadek, dopiero jak obejrzałem zdjęcie na komputerze to zobaczyłem. Model leciał sobie spokojnie na plecach.
|
Autor: | Pioterek [ wtorek, 30 lipca 2013, 21:55 ] |
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty |
Loty Prząśniczką – podsumowanie: Można powiedzieć, że po przeprowadzonych regulacjach i drobnych przeróbkach Prząśniczka lata już dobrze. Inicjacja zakrętu to pochylenie modelu lotkami a prowadzenie zakrętu (wielkość jego promienia) należy kontrolować sterem kierunku. Jeżeli będziemy próbowali wykonać zakręt na samych lotkach, będzie on dość pokraczny, ale model w końcu zakręci. Model nie jest idealnie symetryczny (w prawo skręca chętniej niż w lewo), ale ta asymetria jest zauważalna tylko dla pilota. Więc można by uznać patrząc na lot modelu, że się czepiam . Sterowanie w pionie jak każdym zwykłym modelem. Wykonywanie figur akrobacyjnych bez specjalnych problemów, aczkolwiek silnik modelu o tej mocy jest zaledwie wystarczający. Starty i lądowania – to super sprawa i bardzo widowiskowa. Model świetnie startuje i ląduje na klapach tak jak zakładałem na krótkim odcinku - w poprzek lotniska. Model lata b.pewnie i poza jednym filmowanym przypadkiem upadku modelu wyraźnie z mojej winy, nie miałem już więcej żadnych zagrożeń, a zdarzało mi się latać i lądować przy silnym i porywistym wietrze. Prząśniczka nadaje się do trenowania lotów z wykorzystaniem SK, a więc dla kolegów chcących doskonalić swoje umiejętności. Model jest przestronny a jego składanie i podłączanie elektroniki jest komfortowe. Jest miejsce na kamerę wewnątrz kabiny. Stosując pakiet LiPol 4S 4500mAh w zależności od sposobu latania (czasu pracy silnika z pełną mocą) w powietrzu przebywam od 10 do 15 min, lądując z 30% zapasem energii. Model do lotu waży obecnie 3,89 kg i posiada osobny pakiet NiMH 2000mAh do zasilania odbiornika. Dla kogo jest Prząśniczka: Na pewno nie jako pierwszy samodzielny model konstrukcyjny. Bardzo uboga instrukcja montażu (same zdjęcia), wiele spraw problematycznych, o których pisałem, wreszcie brak, jakichkolwiek wskazówek, co do oblotu modelu i jego zachowania się w powietrzu. Dobrze stało się, że Koledzy z forum uprzedzili o zachowaniu się J1 w powietrzu. (Kolega Stanisław - #62 i #62) za co bardzo dziękuję. Dlatego pierwsze loty i zachowanie modelu nie były dla mnie zaskoczeniem. Na plus producentowi muszę policzyć, że środek ciężkości i kąty zaklinowania płatów i SW w tym modelu były od samego początku ok. Myślę, że ten model jest dla osób już z pewnym doświadczeniem modelarskim, które chcą mieć duży i nietuzinkowy model konstrukcyjny, wykonany przez siebie, do spokojnych i widowiskowych lotów z elementami akrobacji. Może opisany przeze mnie temat budowy Prząśniczki, pomoże i ułatwi budowę następnych modeli tego samolotu, do czego wszystkich moich następców zachęcam. |
Autor: | Pioterek [ niedziela, 4 sierpnia 2013, 08:11 ] | ||
Tytuł: | Re: J-1 Prząśniczka EP 2,0 m - opis budowy i loty | ||
Opis z lotów został uaktualniony (patrz wyżej)
|
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |