RcClub.eu https://www.rcclub.eu/ |
|
Piper PA - 18 https://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=107&t=4928 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | BartekW [ czwartek, 15 listopada 2012, 08:23 ] |
Tytuł: | Piper PA - 18 |
Witam serdecznie. Chciał bym zgłosić do konkursu mojego PA – 18, Super CUP, Założenia powstania modelu: trener (napęd elektryczny, górno - płat, przewidywalny w locie i lądowaniu) o średnich rozmiarach, dużych kołach (przewidziane zostały również pływaki), do którego będę mógł w każdej chwili dorobić elementy które się uszkodziły w czasie lotniskowych przygód. Rozpiętość ok. 1500mm, Długość ok. 1000mm, Przewidywana waga. 1500 – 2000 gr. Konstrukcja balsowo sklejkowa, poszycie: folia, skyloft, a może coroveral wyjdzie w praniu. Plany zostały wygrzebane w necie. Relacje z projektowania przestawiłem wcześniej w dziale trenerów i modeli rekreacyjnych. Wczoraj odebrałem wycinankę z plotera laserowego i całość prezentuje się tak, (chyba troszkę mnie poniosło). Załącznik: Pokusiłem się o wycięcie kilku formatek i złożenia, poniżej efekt wczorajszej pracy. Załącznik: Pozdrawiam. Ps. Życzę „konkurentom” powodzenia i miłej zabawy. |
Autor: | darek_op [ niedziela, 18 listopada 2012, 20:02 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Masz we mnie wiernego kibica Pamiętaj, że ja Ci bedzie zbywala jedna wycinanka to ja jestem pierwszy w kolejce |
Autor: | BartekW [ wtorek, 20 listopada 2012, 00:10 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam, Troszkę popracowałem i prace poszły do przodu, najbardziej jestem zadowolony z obłości ogona. Niestety nie udało się bez kilku drobnych baboli ale jednak, staram się poprawiać błędy na formatkach jak tylko zauważę nieprawidłowości. Poniżej zdjęcia. Załącznik: PICT6449.JPG [ 37.22 KiB | Przeglądane 14782 razy ] Załącznik: PICT6450.JPG [ 29.37 KiB | Przeglądane 14782 razy ] Załącznik: PICT6451.JPG [ 18.5 KiB | Przeglądane 14782 razy ] Wydobyłem pozostałe formatki i potraktowałem je odkurzaczem w celu usunięcia osadu po - laserowego. W najbliższym czasie muszę spisać galanterie i zamówić a w tym czasie będę kontynuował prace nad płatowcem. Pozdrawiam Bartek |
Autor: | Konrad_P [ wtorek, 20 listopada 2012, 10:32 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Wygląda ładnie. |
Autor: | BartekW [ wtorek, 27 listopada 2012, 07:28 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam, To co udało mi się poskładać to wzmocnienie przedniej części kadłuba, ścianka ogniowa, wzmocnienie pod tłumik Załącznik: Załącznik: Kolejny etap prac polegał wklejeniu wykrzyżowań usztywniających tylną części kadłuba z listewki balsowej 6x6 mm, myślę że spełniło to swoje zadanie. Poniżej zdjęcia Załącznik: Załącznik: I ostatnie zdjęcie pokazujące półkę pod pakiet (zbiorniki), i półkę mocowania serwomechanizmów. Myślę że trzeba się będzie brać za usterzenie ogonowe i listwy grzbietowe kadłuba. Pozdrawiam Bartek Załącznik:
|
Autor: | BartekW [ wtorek, 11 grudnia 2012, 08:35 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam, Troszkę czasu upłynęło od ostatniego postu i prace delikatnie się ruszyły, Popełniłem szkielet owiewki silnika, i przymierzyłem boczne poszycie kabiny, potem kadłub poszedł w kont. Załącznik: Teraz skupię się na usterzeniu ogonowym bez tego nie mogę zrobić listew grzbietu kadłuba. Usterzenie ogonowe wymyśliłem sobie w technologii warstwowej, rdzeń i następnie poszycie balsowe a na koniec poszycie foliowe. Rdzenie opracowałem tak żeby można było zastosować zawiasy palcowe. Załącznik: Załącznik: Niestety nie uwzględniłem odpowiedniego odstępu pomiędzy statecznikami i sterami co spowodowało konieczność zrobienia fazek żeby zmieścił się sworzeń zawiasu. Załącznik: I na koniec połączenie jednej warstwy poszycia z rdzeniem za pomocą kleju winylowego. Załącznik: Pozdrawiam Bartek |
Autor: | gjery [ wtorek, 11 grudnia 2012, 09:30 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Super to Ci wychodzi, tylko powiedz jak Ty to robisz że masz taki porządek w swojej modelarni? Jak ja za coś sie wezmę to mam wokłół nieład twórczy, czyli totalny bałagan. |
Autor: | BartekW [ czwartek, 3 stycznia 2013, 23:13 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam, Cytuj: powiedz jak Ty to robisz że masz taki porządek Sprzątam przed fotografią Co do projektu to miałem tyyyyyyyyle wolnego i myślałem że przez święta i okres do nowego roku zrobię pół modelu, ale moja żona i córeczka przekonały mnie że jestem w błędzie i .... miały rację. To co zrobiłem to: 1. Wkleiłem węglowe profile w rdzenie usterzenia ogonowego, 2. Przykleiłem do rdzeni poszycie balsowe za pomocą kleju polimerowego, 3. Zrobiłem ukosy przy zawiasach starów wysokości i steru kierunku, 4. Pozaokrąglałem krawędzie stateczników poziomych i steru wysokości. Poniżej zdjęcia z moich dokonań. Załącznik: I zbliżenie na kieszenie do bagnetów Załącznik: 5. Kolejnym elementem który poszedł na tapetę to było osadzenie statecznika pionowego i sam statecznik pionowy. Osadzenie statecznika pionowego zrobiłem z dwóch sklejonych ze sobą kawałków balsy które zostały skręcona za pomocą śrub M4, doszlifowane do powierzchni kadłuba następnie przyklejone. Kolejnym krokiem było wstępne heblowanie. Poniżej zdjęcia z etapu klejenia Załącznik: I zbliżenie Załącznik: Pozdrawiam Bartek |
Autor: | BartekW [ niedziela, 6 stycznia 2013, 20:59 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam, Po wyschnięciu kleju i zdjęciu zacisków lekko potraktowałem strugiem do balsy, Załącznik: PICT6528.JPG [ 55.57 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Zająłem się górną częścią poszycia lewej strony kabiny, Załącznik: PICT6530.JPG [ 42.5 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Po zdjęciu zacisków i wyschnięciu kleju, Załącznik: PICT6529.JPG [ 41.01 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Następnie lewa listwa garby kadłuba, Załącznik: PICT6531.JPG [ 42.18 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Zbliżenie tylnej części kadłuba, Załącznik: PICT6532.JPG [ 35.04 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Teraz poszło na tapetę poszycie prawej burty kabinki, Załącznik: PICT6533.JPG [ 44.5 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Zbliżenie na tył kadłuba. Załącznik: PICT6534.JPG [ 38.07 KiB | Przeglądane 14324 razy ] Czekam na wyschnęcie kleju i będe przyklejał prawą listwę garbu kadłuba. Pozdrawiam Bartek |
Autor: | BartekW [ piątek, 18 stycznia 2013, 00:16 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam To co udało mi się poskładać to górna przykrywka zasłaniająca śruby blokujące skrzydła. poniżej zdjęcie samej klapki, Załącznik: PICT6550.JPG [ 42.41 KiB | Przeglądane 14232 razy ] i zdjęcie klapki zainstalowanej prowizorycznie na swoim miejscu (będzie się trzymała kadłuba za pomocą magnesów neodymowych). Załącznik: PICT6551.JPG [ 40.05 KiB | Przeglądane 14232 razy ] W ostatnim poście walczyłem z zainstalowaniem statecznika pionowego, prace poszły do przodu, klocki stabilizujące statecznik pionowy, oraz dolne listwy garba zostały doszlifowane do krzywizny kadłuba, a następnie wklejony statecznik pionowy. Załącznik: PICT6547.JPG [ 25.29 KiB | Przeglądane 14232 razy ] Następnie poszło na warsztat mocowanie statecznika poziomego i steru wysokości, teoretycznie miało być łatwo i przyjemnie, ale nie do końca tak wyszło może po kolei. W klockach stabilizujących statecznik pionowy i w samym stateczniku, zaprojektowałem otwory o średnicy fi 4, następnie otwory te zostały rozwiercone do średnicy fi 5. Kolejnym działaniem było zainstalowanie w tych otworach rurek z laminatu szklanego o zewnętrznej średnicy fi 5 i wewnętrznej średnicy fi 3. W stateczniku poziomym wkleiłem pochwy o wewnętrznej średnicy fi 3, przygotowałem bagnety z węgla, które zostały wprowadzone do rurek i pochew w statecznikach. W rezultacie cała konstrukcja wyszła dosyć sztywno (będzie jeszcze wzmocniona i wyregulowana odciągami zrobionymi z pręta stalowego fi 2). Niestety ale jeden ze sterów wysokości zwichrował mi się, zanim zdecyduję się na budowę drugiego dałem mu szanse poddając go kuracji płynem do myci szyb a następnie obciążając, wygląda że chyba się uda. Poniżej zdjęcia moich wypocin. Załącznik: PICT6548.JPG [ 28.18 KiB | Przeglądane 14232 razy ] Załącznik: PICT6549.JPG [ 27.6 KiB | Przeglądane 14232 razy ] Załącznik: PICT6552.JPG [ 34 KiB | Przeglądane 14232 razy ] Pozdrawiam Bartek |
Autor: | merlin71 [ sobota, 19 stycznia 2013, 13:09 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Świetna robota! Naprawde ładnie Ci to wychodzi, myślę tylko że te odciągi to troche była by przesada jeśli mają być aż z 2-ki drutu, nie do tego rozmiaru modelu. Wydaje mi się ze może coś lżejszego? Nić nylonowa troche grubsza na przykład, żyłka wędkarska, cieńszy drut czy wkład bowdena, rureczka plastikowa z drutem wewnatrz? to to co mi akurat teraz przychodzi do głowy a na pewno lżejsze i pewnie wystarczająco wytrzymałe. Pomyśl o wadze bo te elementy znajdują się na samym końcu modelu praktycznie, żeby póżniej nie było problemów z wywazeniem. |
Autor: | BartekW [ sobota, 19 stycznia 2013, 14:38 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Irek, Co do Twojej uwagi (co do wagi masz rację), pomyślałem o drucie 2 bo akurat taki mam i mam narzynkę M2 i gdzieś podpatrzyłem żeby wykorzystać do tego odpowiednio przygotowane snapy z gwintem M2, przy takim rozwiązaniu będę miał możliwość naprawdę precyzyjnej regulacji. Pewnie będę próbował z prętem, jak waga takiego rozwiązania okaże się krytycznie nie korzystna to coś będę kombinował jeden z Twoich pomysłów albo zastąpię pręt stalowy na węglowy z mosiężnymi końcówkami z gwintem M2 zobaczmy. Pozdrawiam Bartek |
Autor: | BartekW [ środa, 30 stycznia 2013, 23:14 ] |
Tytuł: | Re: Piper PA - 18 |
Witam, Popracowałem troszkę przy moim modelu, prostowanie połówki steru wysokości okazała się naprawdę skuteczne. W między czasie zająłem się balsowym poszyciem kabiny kadłuba, noska przed kabiną Załącznik: PICT6559.JPG [ 34.39 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Oraz poszycia wokół ewentualnego tłumika, niestety ale poddałem się presji czasowej i zamiast 3 razy się zastanowić to raz a porządnie skaleczyłem robotę, prawa strona dolnego poszycia została zrobiona z kilku kawałków balsy, posklejanej na krawędziach. Po tym co zobaczyłem (ilość czekającego mnie szlifowania), z drugą stroną troszkę poeksperymentowałem z igłami lekarskimi, płynem do mycia szyb, gumą modelarską i cierpliwością. Wynik okazał się zdecydowanie korzystniejszy od poprzedniej strony widać na zdjęciach. Załącznik: PICT6560.JPG [ 36.98 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Załącznik: PICT6561.JPG [ 40.29 KiB | Przeglądane 14023 razy ] I to czym się charakteryzuje samolot skrzydła, poniżej na zdjęciach elementy składowe płata: Żeberka i pół - żeberka Załącznik: PICT6562.JPG [ 51.24 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Dźwigary przedni i tylny, wzmocnienie krawędzi natarcia, Załącznik: PICT6563.JPG [ 40.03 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Pierwsze przymiarki montażu, Załącznik: PICT6564.JPG [ 53.56 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Szkielety zaokrąglonych uszu w trakcie klejenia, Załącznik: PICT6568.JPG [ 51.53 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Po sklejeniu i oszlifowaniu nadmiaru kleju. Załącznik: PICT6569.JPG [ 35.9 KiB | Przeglądane 14023 razy ] I na koniec skrzydło zmontowane w 50%, Załącznik: PICT6570.JPG [ 55.78 KiB | Przeglądane 14023 razy ] Muszę się przyznać że na etapie doboru materiałów i w czasie projektowania dźwigara głównego popełniłem jak na razie dwa bardzo istotne błędy: zbyt duże ażurowanie, dobór balsy 3mm na dźwigar, w kolejnej wersji prawdopodobnie dźwigar zrobię ze sklejki lipowobalsowej. Ujawniła się kolejna nie widoczna wada jaką jest samoistne wygięcie się dźwigara grzebieniowego, na szczęście zaprojektowałem dwie listy 3x5 które będą usztywniały konstrukcję i to ugięcie zniweluję. Teraz czekam na listwy sosnowe i nakrętki pazurkowe bez tego nie mogę dokończyć skrzydeł. Pozdrawiam Bartek |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |