Najpierw najprościej: widziałem efekt nagrywania obydwu, ta z większą rozdzielczością nagrywa ładniejszy obraz. Basta (lub amen).
Teraz dokładniej. Wszystko co bierze się za obraz (bez względu czy analogowy, czy cyfrowy) jakoś go zmienia. Odkąd utrwalamy obraz zawsze tak było i zawsze tak będzie. Największe zmiany wprowadzamy gdy zmieniamy medium, format, rozdzielczość czy w końcu analog zmieniamy w cyfrowy zapis.
Analogowe video/composite/PAL czy jak to tam nazwać wysyła 576/625 linii (dla PAL - gdyż NTSC ma ich mniej) dodatkowo w takich systemach używany jest przeplot (Interlacing) powodujący, że mniej danych jest potrzebnych żeby uzyskać gładkie i dynamiczne zmiany. Oprócz tego w wielu układach elektronicznych obrabiających obraz np kamery są powsadzane różnego rodzaju filtry, które potrafią wyczyniać cuda z obrazem.
Nawet nie wychodząc poza standard analogowy PAL te 625 linii będziemy inaczej widzieć na różnych telewizorach gdyż każdy odbiornik (zgodnie z pierwszym akapitem) będzie robił cuda żeby na końcu ten obraz wyświetlić w najlepszy możliwy sposób. Spóbujcie porównać ze sobą obraz na 2 różnych starych TV kineskopowych (płaski i bańkę).
Podobnie płytkowe kamery analogowego video - wszystkie pracują w jednym standarcie a jednak część z nich daje po prostu ładniejszy obraz. Mimo, że przecież nie mogą mieć więcej linii.
W tym o czym mówimy ostatnim miejscem gdzie sygnał jest analogowy i ma te swoje 625 linii jest wejście do układu nagrywarki. Tu analogowy sygnał umiera i rodzi się nowy. I teraz to co ma w środku sama nagrywarka i to co zrobi z tym sygnałem ma ogromne znaczenie i owszem jest wielka różnica czy plik na wyjściu będzie miał 320x240 px czy 4096 x 2160 px dla standardu DCI 4k. Do tego dochodzą algorytmy kodowania obrazu jak MPEG, .h264 itd itp
Przykład.
Wyobraźcie sobie wielką łąkę pokrytą śniegiem w kolorze #FFFFFF (biały) Latacie sobie nad tą łąką filmując ją. Nagrywarka w bazie gromadzi cały obraz na karcie pamięci. Nagle dolatujecie do lężącego na śniegu przewodu w kolorze #000000 (czarny) który zajmuje 1 poziomą linię w systemie PAL. W nagrywarce macie ustawioną rozdzielczość nagrywania 640x576.
Gdy powiększycie nagrany obraz z nagrywarki, okaże się, że wspomniany przewód zajmuje więcej danych niż tylko wspomiany rząd szeroki na 1 czy 2 piksele, okoliczne piksele (w górę i w dół) również otrzymają trochę koloru.
Jeśli rozdzielczość nagrywarki będzie ustawiona na więcej (np 704x576) wtedy ten przewód będzie miał jeszcze większą grubość w pikselach a tym samym więcej danych. Każdemu kolejnemu urządzeniu będzie łatwiej przeliczyć informację o przewodzie i na przykład komputer z rozdzielczością 1980px będzie miał łatwiej przeliczyć przewód o grubości 5 pikseli niż taki o grubości 2 pikseli. Bo całą potzrebną a brakującą informację komputer musi stworzyć z niczego i to jeszcze często z głębią kolorów 32bit.
Co na końcu złoży się w ładniejszy obraz.
Oczywiście w ramach przeliczeń rozdzielczości czasem okazuje się, że niektóre liczby i algorytmy radzą sobie lepiej niż inne co łatwo zauważyć w MediaExpert na ścianie z telewizorami ale tylko wtedy jeśli jakiś niedouczony sprzedawca zaryzykuje i puści na nich wszystkich program z tv naziemną