RcClub.eu
https://www.rcclub.eu/

Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku?
https://www.rcclub.eu/viewtopic.php?f=87&t=3467
Strona 1 z 1

Autor:  krankor [ wtorek, 13 marca 2012, 00:07 ]
Tytuł:  Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku?

Spotkałem na niemieckim forum wodnosamolotów poradę, jak ustawić mixery w nadajniku, żeby sterować niezależnie dwoma silnikami zastępując tym samym ster kierunku przy manewrowaniu. Mój niemiecki jest za słaby ( tłumacz-automat za mocno przekłamuje) a i umiejętności programowania T9x nie za wielkie.

Proszę Kolegów dużo lepiej znających techniczny j. niemiecki o przetłumaczenie i ewentualnie przełożenie tego na turnigy 9.

A może jest to gdzieś już zrobione? Znalazłem tylko coś na rcgroups, ale ten nieszczęsny język...


http://info.rc-wasserflieger.at/motormix.htm pierwszy niemiecki
http://www.rc-wasserflieger.at/forum/thread.php?postid=2151#post2151 ustawienia dla M12
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=992125 wątek na rcgroups

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 07:51 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Jak znajdę chwilę czasu, to się pobawię mikserami w TGY9x...

Autor:  krankor [ wtorek, 13 marca 2012, 07:57 ]
Tytuł:  Re: Sterowanie silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Z tego, co zrozumiałem, ta możliwość sterowania jest wyłączana na czas lotu, żeby przypadkowo nie zrobić sobie kuku

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 08:11 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Tak, będzie skonfigurowane pod przełącznik trzy pozycyjny, bo tylko pod niego można ustawić miksery.
Podaj na którym kanale Chcesz mieć drugi silnik... (5, 6, 7, 8)
Ewentualnie co ma być pod trzecią pozycją przełącznika.
Pozycja off lot, pozycja 1 sterowanie silnikami na wodzie, pozycja 2... :roll:

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 09:11 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

No dobra, jedziemy :D :

MIX1 "spinamy" dwa kanały do pracy równoległej
STATE ACT
MASTER THR
SLAVE AUX (ostatni, czyli ten na końcu kanał 8)
OFFSET 000
UPRATE 100
DNRATE 100
SW ON

MIX2 "podpinamy" SK do Throtte
STATE ACT
MASTER RUD
SLAVE THR
OFFSET 000
UPRATE -100
DNRATE -100
SW ID1

MIX3 "podpinamy" SK do drugiego silnika zdefiniowanego w MIX1
STATE ACT
MASTER RUD
SLAVE AUX (ten sam co w MIX1)
OFFSET 000
UPRATE 100
DNRATE 100
SW ID1

Silniki Podłączasz pod kanał 3 lewy, pod 8 prawy
I działa :D Zmiana na przełączniku trzy pozycyjnym N i 2 - latanie 1 - kołowanie na wodzie.
Oczywiście zarówno w "locie", jak i na wodzie sterujemy SK, czyli kanał 4 (w mode2) :mrgreen:

Autor:  krankor [ wtorek, 13 marca 2012, 09:20 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

To ma być mała catalina i wymyśliłem sobie, ale czy nie będzie za skompliwowanie:

off - lot
1 - rozłożenie pływaków
2 - sterowanie silnikami.

Oj, chyba jednak będzie. Jeśli tak nie mozna zrobić, niech zostanie 2 wolna. Chyba że masz jakis pomysł co można tam wsadzić. A numer kanału, nie mam pojęcia. Chyba dowolny, jeśli coś dojdzie do sterowania , to się zmieni. Model nie będzie miał klap, ale może mieć za jakis czas podwozie wypuszczane. Lotki na dwu serwach pod oddzielne kanały, chciałbym sterować różnicowo, więc 5-ty raczej zajęty. Na razie ogarnięcie tego wszystkiego razem przerasta mnie :)

Za długo pisałem i ubiegłeś mnie. Dziekuję za podpowiedź. Wieczorem ustawię to u siebie, musi działać. Z ewentualnym komplikowaniem zgłoszę się później ;)

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 09:58 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Wysuwanie pływaków/podwozia to na osobnym przełączniku. Nie da się zrobić "dwustronnego przejścia"
lot - wysuwanie pływaków/podwozia - lądowanie - sterowanie na wodzie - start - chowanie pływaków/podwozia
Ale da się to zrobić (wysuwanie pływaków/podwozia) na dowolnym innym przełączniku dwu pozycyjnym.
Tylko Pamiętaj, że Masz dostępne 8 kanałów, z czego na "avionikę" zajęte jest cztery (różnicowe lotki) i sterowanie silników dwa.
Pozostają tylko dwa kanały wolne
Przy większych "szaleństwach", może być niezbędne przeprogramowanie aparatury na któryś z alternatywnych soft-ów (na przykład RadioClone), lub zastosowanie "wynalazku" PPM Expander (projekt kolegi z innego forum)

Autor:  krankor [ wtorek, 13 marca 2012, 10:15 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Na razie nie zmieniam softu, więc bez szaleństw. Pływaki będą na innym. Docelowo podwozie też oddzielnie powinno być.

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 10:21 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Wspomiany wyżej PPM Expander, ma jeszcze jedną fajną funkcję:
"Możliwość spowolnienia pracy wybranych kanałów - przydatne przy powolnym wysuwaniu podwozia sterowanym z przełącznika ect.
Możliwa jest regulacja prędkości pracy serw na spowolnionych kanałach."
:D

Autor:  krankor [ wtorek, 13 marca 2012, 10:26 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Wiadomo, że to bardzo fajna funkcja. Ja chciałem użyć tych cwanych kosteczek do spowalniania z HK.

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 10:44 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

krankor napisał(a):
Wiadomo, że to bardzo fajna funkcja. Ja chciałem użyć tych cwanych kosteczek do spowalniania z HK.

Jest to funkcja jedna z wielu... Podstawową jest rozbudowa do 12 kanałów :D
Uważam, że jeśli można coś zrobić "na ziemi", to nie ma sensu "dokładać wagi" do modelu... :mrgreen:

Autor:  janosik72 [ wtorek, 13 marca 2012, 20:43 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

brrr.
Artu coraz trudniej ogarnac :-(

Autor:  Rafit [ wtorek, 13 marca 2012, 22:04 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Artu napisał(a):
Wspomiany wyżej PPM Expander, ma jeszcze jedną fajną funkcję:
"Możliwość spowolnienia pracy wybranych kanałów - przydatne przy powolnym wysuwaniu podwozia sterowanym z przełącznika ect.
Możliwa jest regulacja prędkości pracy serw na spowolnionych kanałach."
:D


O ile rozumiem PPM Expander włącza się pomiędzy aparaturę a tor nadawczy... czyli to rozwiązanie nie ma szans zbliżyć się do uniwersalności po przeróbce aparatury (na dowolny soft). Każdy alternatywny soft umożliwia to co ten expander i dużo więcej (obsługę >=16 kanałów, spowolnienie, możliwość użycia dodatkowych sygnałów z HeadTrackera podłączonego pod wejście trenera, wszelkie miksery i masę innych). Dodatkowo przeróbka pozwala na konfigurację bez podłączania się do komputera, a także obsługę wielu modeli...

Autor:  Artu [ wtorek, 13 marca 2012, 22:12 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Rafit, owszem każdy alternatywny soft do TGY9x (i pochodnych). A co z innymi aparaturami :roll: Na przykład dobrymi, sprawdzonymi pulpitami z sześcioma, ośmioma kanałami...
Poza tym, nie każdy chce grzebać w swojej aparaturze, a szczególnie przy procesorze, i jeszcze później uczyć się dosyć skomplikowanej obsługi programów alternatywnych (aby wykorzystać ich pełną funkcjonalność)

Autor:  Rafit [ wtorek, 13 marca 2012, 22:46 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Pytania były do T9x ;)
Odnośnie skomplikowanej obsługi... tu bym trochę polemizował. Ustawienie np sterowania dwoma silnikami będzie podobne do tego co napisałeś dla oryginalnego softu (tylko bardziej intuicyjne).

Autor:  Gerusek [ środa, 1 października 2014, 14:46 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Arturze. Widzę, że jesteś oblatany w programowaniu T9x. Wgrałem sobie ten program i w zasadzie pojąłem prawie wszystko z wyjątkiem gaszenia silnika żarowego. Dotychczas na mojej Futabie w programie TH-CUT wybrałem odpowiedni drążek i stopień wychylenia i po krzyku. W T9x moje kombinacje spełzły na niczym. Stąd prośba do ciebie o pomoc w tym temacie.

Autor:  Ellipsis [ środa, 1 października 2014, 22:46 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

A musi być Artur?

Funkcję włącza się w: MENU => FUNC SETTING =>THR HOLD
STATE może przyjąć dwie wartości:
INH – funkcja wyłączona, lub
ACT – funkcja włączona
czyli ustawiamy na ACT, ostatnia sprawa to HOD POS - określa jaką wartość przyjmie przepustnica po przełączeniu włącznika THR CUT ustawiamy więc na 000%.

Autor:  Gerusek [ sobota, 4 października 2014, 15:58 ]
Tytuł:  Re: Jak sterować silnikami na wodzie zamiast sterem kierunku

Dzięki Hubercie.
Albo ja podałem zły program albo zostałem mylnie zrozumiany. W swoim T9x zamontowałem Frsky i program Open TX 2413 z 2013 roku. I w tym programie mam problem ustawić gaszenie silnika.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/