Teraz jest czwartek, 17 kwietnia 2014, 23:23

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: styrodur i kątowe żebra.
PostNapisane: wtorek, 13 września 2011, 18:19 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 23 czerwca 2011, 14:43
Posty: 87
Wiek: 67
Lokalizacja: Rumia
Witam Panów.
Niektórzy z Panów, zapewne, pamiętają moje próby wykonania samodzielnie małego szybowczyka ( patrz post "uszy" ). Miał to być dla mnie model eksperymentalny. I takim nadal pozostaje ponieważ robię kolejny już egzemplarz skrzydła do małego szybowca. Skrzydło ma mieć profil G417a cięciwę 120mm i rozpiętość 600mm. Skrzydło ma mieć podwójny wznios o kątach 8* i 15* względem siebie. Ma być wycięte ze styroduru i wzmocnione listewkami balsowymi na natarciu i spływie.Jak dotąd wszystko gra. Pierwsze schody zaczynają się w momencie wycinania cienkiego profilu( bo grubość nie przekracza 5mm). Wyciąłem już 3 szt i wszystkie do bani. Chociaż styrodur tnie się drutem bardzo dobrze i potem równie dobrze szlifuje, to i tak skrzydło nie trzyma dobrych parametrów tj. właściwej grubości na całej powierzchni. Skrzydło wycinam metodą opisywaną wielokrotnie na modelarskich forach. Do bloku styroduru przyklejam z obu stron wycięty wcześniej profil z blaszki aluminiowej zaopatrzony w długie prowadzące noski z przodu i z tyłu. Wychodzi to całkiem zgrabnie tylko gdy przyjrzeć się temu nieco później po wstępnym, lekkim oszlifowaniu, to okazuje się, że takie calkiem równe i gładkie to nie jest.
W miejscach załamania centropłata i uszu wklejam wycięte wcześniej żeberka z balsy 4mm. Są one wycięte wg. podstawowego wzoru. Wtedy okazuje się, że nie pasują do wyciętego styroduru. A jak zacznie się doszlifowywać i dopasowywać, to gubi się zakładany kształt profilu. Następny problem to właściwe docięcie kątowych żeberek. Wyciąłem chyba z 5 kompletów i żaden nie był dobry. Żeberko ma kształt wklęsło wypukły. Gdybym docinał dwa prostopadłościany pod kątem do siebie ,to sprawa byłaby dość prosta. Szlifowałbym tylko jedną powierzchnię w każdym z nich i powinny pasować. Ale ponieważ żebra są wklęsło wypukłe, to ich dopasowanie zmienia się w dwóch płaszczyznach. Zrobiłem tak: Ponieważ pierwsza próba z doszlifowywaniem wyciętych wcześniej żeberek nie powiodła się, to wyciąłem najpierw dwa prostopadłościany z balsy 4mm . Zeszlifowałem po jednej powierzchni tak aby uzyskać kąt 15* między nimi,a następnie z tych prosopadłościanów wyciąłem żeberka. I kicha! Nie pasują do siebie. Panowie! Jak się to robi?! Piszę, bo już mi brak pomysłów.
Pozdrawiam.
Józek.

_________________
Pozdrawiam.
Józek
______________
Żyj sam i daj żyć innym!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: styrodur i kątowe żebra.
PostNapisane: wtorek, 13 września 2011, 21:32 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 10:34
Posty: 3787
Wiek: 42
Lokalizacja: Poznań
Troszke nie rozumiem .. ( przepraszam "zmęczony po całym dniu " )

wycinasz płat o obrysie prostokątnym które posiada wzniosy ?


nie ważne czy to bedą prostopadłościany czy inne figury /płaszczyzny jeśli z płata prostego wytniesz kilka cześci to każdą z nich musisz ściać o własciwy kąt /2 i ZAWSZE musi pasować !

prosty przykład który wszystko wyjaśnia

RURA

normalna rura zwykła taka sobie......

przetnij na pół pod katem 90stopni
wznios ma być 8 stopni czyli każdy kawałek ścinasz o 4 stopnie..... razem 8
obie strony mają identyczny kształt więc MUSZĄ pasować
jeśli coś nie pasuje znaczy nie dokładnie wykonane ścięcia pod katem bo zakładamy że sam ciety element jest ok i nie zmienia kształtu ...

inna próba utnij rurke 2x pod katem 45stopni - musi pasować - nie ma bata !
nie ważne to czy rura czy skrzydło czy listwa podłogowa ..... jeśli kąt konieczny do uzyskania podzielimy /2 to zawsze uzyskamy pasowne cześć



nie na temat - modele z SAU miały płaty ze styroduru bez wzmocnień i tez latały ..
Motoszybowce ! sam styrodur bez dźwigara ,natarcia itd.....

w modelach poniżej 500gram nie ma sensu dawać ciężar do wożenia

_________________
obrażam , pomstuje na ustrój,głupie zwyczaje, ciemnotę i zacofanie . Ludzie mają głowę albo do myślenia albo noszenia czapki...Więc zdejmij czapeczkę!
Jeśli Ci pomogłem wbrew sobie w Twoim problemie to se kliknij >>>> POMÓGŁ Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: styrodur i kątowe żebra.
PostNapisane: środa, 14 września 2011, 08:35 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 23 czerwca 2011, 14:43
Posty: 87
Wiek: 67
Lokalizacja: Rumia
Krzysztof, przekonałeś mnie z tą rurą.- No właśnie, to są skutki doszlifowywania żeby żeberko pasowało do nierównego kształtu styroduru. Wszystkie parametry rozjerzdżają się i nic do siebie nie pasuje. Zastanawiam się nad tym co mówisz o niedawaniu żadnych wzmocnień do tego skrzydełka. Po wycięciu styrodur jest bardzo wiotki - ma niewielką grubość.
Wczoraj wieczorem obmyśliłem inną technologię wycianania. Profil będzie nieco grubszy po wycięciu, a potem doszlifowywany do właściwego kształtu. Pokażę jak mi to wyszło.
Miłego dnia wszystkim życzę.
Józek.

_________________
Pozdrawiam.
Józek
______________
Żyj sam i daj żyć innym!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: styrodur i kątowe żebra.
PostNapisane: środa, 14 września 2011, 09:45 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 10:34
Posty: 3787
Wiek: 42
Lokalizacja: Poznań
Sztwność styroduru zależy od jego gęstości tzn im gęstszy /cięższy tym sztywniejszy

_________________
obrażam , pomstuje na ustrój,głupie zwyczaje, ciemnotę i zacofanie . Ludzie mają głowę albo do myślenia albo noszenia czapki...Więc zdejmij czapeczkę!
Jeśli Ci pomogłem wbrew sobie w Twoim problemie to se kliknij >>>> POMÓGŁ Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: styrodur i kątowe żebra.
PostNapisane: środa, 14 września 2011, 17:13 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 23 czerwca 2011, 14:43
Posty: 87
Wiek: 67
Lokalizacja: Rumia
Ja mam typowy, ze składnicy budowlanej, o gęstości 30.
Józek

_________________
Pozdrawiam.
Józek
______________
Żyj sam i daj żyć innym!


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

21,483,804 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
stat4u