Teraz jest piątek, 29 marca 2024, 10:56

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 557 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 11 lipca 2014, 19:41 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Po prostu ogarnąć internet teraz, kiedy faktycznie jest wszędzie pełno różnych informacji i projektów nie sposób :D. Nie wiem od czego zacząć. Dlatego pomyślałem o książkach.

Powiedzcie mi proszę, czy ktoś próbował kupować nieoryginalne Arduino ? Póki co projektuje sobie wszystko na UNO, ale do pudełka sterownika chce wrzucić coś i mniejszego i tańszego ;). Zastanawiałem się nad takim NANO: http://allegro.pl/arduino-nano-r3-v3-0- ... 05847.html
USBasp mam, także jest możliwość go spokojnie zaprogramować. Czystą Atmege8 już uruchomiłem - mruga diodą :D.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 11 lipca 2014, 20:09 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Ja sobie kupiłem tą książkę http://witmir.pl/ksiegarnia/mikrokontro ... wan/73790/ dowiedziałem się sporo ciekawych rzeczy o uP których wcześniej nie mogłem znaleźć z necie.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 11 lipca 2014, 20:24 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
I tą właśnie mam :). Póki co ucze się z niej podstaw. Przydałby się ten zestaw ATB od nich, ale 350zł to troche sporo jak za płytke. Generalnie mają chore ceny - płytka stykowa 400 pól za 24zl.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 12 lipca 2014, 10:46 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Pamiętaj tylko, że każdy język programowania jest inny. Arduino jest oparte na C/C++ ale nie jest takie samo, jest sporo różnic. Czasem takie podobieństwa między językami potrafią napsuć krwi i zmarnować sporo czasu. Dla przykładu niby to samo środowisko a tylko inna wersja VB6 i VB.Net ech... tyle rzeczy zmienili w notacji, strukturze, w tym co wymagane a tym co kompilator robi za Ciebie, że przesiadka między nimi zajmowała zbyt długo, sporo ludzi porzuciła wtedy VB.

Co do uczenia się to większość ludzi jednak łatwiej zapamiętuje wiedzę związaną z danym wydarzeniem/emocjami niż taką "suchą".
Czyli jeśli wymyślisz sobie jakiś układ (załóżmy ten do odmierzania cieczy dla pszczół) i w międzyczasie będziesz poznawał dokładnie każdy z elementów, który wchodzi w jego skład, czy to sprzętowo czy to programistycznie (przerwania, typy danych, funkcja millis, itd, itp - łatwiej sobie to przyswoisz i dłużej zapamiętasz niż gdy będziesz czytał rozdział po rozdziale o tych samych rzeczach.

Jeśli chcesz opanować Arduino to zaprawdę nie ma lepszego miejsca niż: http://www.arduino.cc/

A inspirację można czerpać ze stron gdzie są już gotowe projekty (wcześniej w tym wątku podawałem dłuugą listę), zobacz:
http://www.instructables.com/id/Augmented-Water/?ALLSTEPS
wygląda znajomo?

Takie płytki startowe/testowe jakie podałeś za przykład były zawsze bardzo drogie - ale myślę, że jesteś już o krok dalej :)


edyta: Co do aukcji z allegro, drogo coś, sprawdzony sprzedawca z ebay: $2,63 Warto wziąć od razu więcej niż 1 sztukę.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 09:50 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Dzięki za odpowiedź :).

Sprzedawca faktycznie ciekawy - 100diód za 6zł ? Całkiem niezła cena, bym powiedział....
Arduina w HK zamówie, ale zanim dotrą, potrzebuje uruchomić coś na już, dlatego kupiłem jedną polską sztukę. Powiedzcie mi, czy taki programator wystarczy:

http://www.sklep.atnel.pl/pl/p/ATB-USBASP-OEM/39 - daaaawno temu już go kupilem, także mam dokładnie taki.

Hubert, piszesz w pierwszym poście w temacie, że potrzeba przejściówki USB-UART. Jak w takim razie wykorzystać mój programator ? Udawało mi się wgrać nim bootloader i pierwszy program do czystego procesora, to czy też potrzebuje tych przejściówek ? linie MISO, MOSI itd, to interfejs SPI i jego wykorzystałem do uruchomienia procka. Dlaczego teraz potrzeba RS232 użyć ?

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 11:26 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
W Arduino programatorem USBasp wgrywasz tylko bootloader i to tylko, jeśli go nie ma, gdyż robi się to tylko raz - na początku. Potem programy wgrywasz po liniach: rx, tx, dtr i do tego zasilanie 5V. Stąd potrzeba posiadania USB-UART np CP2102. Zwróć uwagę na dodatkowy kondensator elektrolityczny wpięty w linię DTR gdyż w większości sprzedawanych układów go nie ma a jest niezbędny!

Do wgrywania programu można użyć programatora USBasp ale sprawia to parę problemów. Po pierwsze ikonka przypisana do wgrywania programów korzysta z USB-UART więc żeby użyć USBasp musisz użyć menu albo nauczyć się skrótu klawiszowego, po drugie linie rx/tx z Arduino są bardzo pomocne w czasie sprawdzania nowych programów bo można sobie coś wysłać do terminala i zobaczyć jak się zachowuje program więc i tak będziesz tam podpinał układ USBuart. Po trzecie linie: MISO, MOSI i SCK to jedne z częściej wykorzystywanych pinów 11-13 w różnych aplikacjach więc musiałbyś za każdym razem je rozłączać do programowania, a potem podłączać to co tam miałeś podpięte - masakra :)

Programator, który podałeś budową się nadaje - pytanie jeszcze co ma wgrane :)

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 13:32 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Czyli nie ma co kombinować, tylko trzeba kupić tą przejściówke ;).

http://allegro.pl/show_item.php?item=4409542425 - tutaj mam 3km od domu sprzedawce - może taki ten programator być?

Układ inny, niż polecasz, bo 2303HX, kondensator dokupie ;).

Aktualnie ogarniam EAGLE'a :D zobaczymy, z jakim skutkiem.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 13:44 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Nie nadaje się. Musi mieć linię DTR (reset) - chyba, że chcesz bawić się w wyciągnięcie jej z procka :) da się ale można trzęsawki dostać bo te piny są malutkie naprawdę malutkie.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 13:54 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Faktycznie, niedopatrzyłem.
http://allegro.pl/konwerter-uart-ttl-rs ... 86603.html - czyli taki ;).

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 14:38 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Drogi jak czort ale nadaje się. Chociaż ja bym wolał wydać 7zł: znów alice1101983 i mieć jeszcze 8 dodatkowych pinów...

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 16:49 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Ok :)
Powiedz mi, czy długo czekasz na dostawy od tego sprzedawcy ? I czy załapują się na cło ? Generalnie chcę zamówić trochę różnych modułów, transmisja 433mHz, wykrywanie kolorów, mostki H itd,.... w sumie będzie z 50dolców.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 15 lipca 2014, 23:35 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Średnio 2-3 tygodnie więc jak na przesyłkę z Chin to chyba nieźle. Pewnie warto podzielić takie zamówienie na jakieś 3 paczki - tak żeby każde weszło do małej koperty.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 16 lipca 2014, 11:53 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Obrazek

A tutaj mój układ wyrysowany w EAGLu. Powiedzcie, czy może to tak wyglądać ? Teraz na jego podstawie chce stworzyć PCB, żeby sobie ją wytrawić... ;).

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 16 lipca 2014, 13:20 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
To zależy co mamy oceniać :)
Po mojemu to zmieniłbym tą część od D6, usunąłbym optoizolację, przekaźnik sterowany 5V, tranzysytor zostaje. Zawsze to mniejsze zużycie prądu i mniej elementów.
Dodatkowo sterowanie pompą raczej na plusie (+) a nie na minusie.
Po stronie uC jest strasznie pusto. Ani kawałka kondensatora, reset jakoś tak w powietrzu, itd
Pod nóż poszłoby też 7414 - usunąłbym zupełnie.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 16 lipca 2014, 14:42 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Ok :) Będę to zaraz poprawiać. Cewkę przekaźnika na 5V - zasilać ją prosto z Arduino ? Czy użyć L7805 ?

7414 pominąć, ale zostawić układ RC ? Przerwanie będzie wyzwolone przez te "parabolki" jako zbocza narastajace i opadające ?

Przy uC nic nie daję, bo wziąłem ten model tylko po to, żeby mieć do czego podpinać całą resztę (wyjścia, które znajdę na płytce) - zastosowane będzie oryginalne Arduino, także chyba nic nie będzie dokładane do pinów, prócz tego, co zaznaczyłem.

PS. Sprawdziłem, czy układ działa bez przerzutnika - nie działa... wywołuje się kilka przerwań na tych parabolkach. Czy jest na to jakieś proste rozwiazanie programowe ? Hardware'owe mam, może da się prościej :D.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 16 lipca 2014, 15:36 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Załącznik:
tran.png
tran.png [ 11.62 KiB | Przeglądane 7421 razy ]


Aaa to cała płytka Arduino, zmyliło mnie z tym trawieniem :) w takim razie nie dziwię się, że tak pusto na schemacie.
Żeby odpowiedzieć na pytanie o zasilanie cewki przekaźnika musiałbyś więcej napisać o tym jak to będzie wyglądało. Po pierwsze przekaźnik przekaźnikowy nierówny, więc może zdarzyć się taki, który weźmie 40mA albo taki, który weźmie 1A.
Jeśli całość zasilasz z zewnętrznego źródła 5V to nie ma się co martwić i można podłączać. Jeśli korzystasz z regulatora napięcia na płytce Arduino to trzeba policzyć - ot takie hobby trzeba liczyć.
Czyli sprawdź w nocie katalogowej przekaźnika ile prądu "bierze" cewka, jeśli nie ma noty, sprawdź miernikiem.
Poszukaj jaka jest wydajność prądowa wbudowanego regulatora napięcia w płytce Arduino, którą masz. Jeśli te 2 wartości zbytnio się nie zbliżą do siebie to będzie działać.

Teraz o tej bramce 7414. To jest zwykły przycisk, który ma coś uruchomić podobnie jak dwa pozostałe plus i minus. Po co więc takie kombinacje?

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 16 lipca 2014, 16:24 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Regulator w Arduino to: AMS1117, maksymalny prąd na wyjściu to 1A przy zasilaniu zewnetrznym, a przy zasilaniu przez USB, mamy ograniczenie do 500mA, żeby nic nie upalić w kompie ;).

Cewka bierze 30mA, także daleka droga do upalenia czegokolwiek - po prostu myślałem, żeby odciążyć wszystko co związane z uC.

Co do 7414 - Owszem, jest to zwykły przycisk jak reszta, ale zrobiłem go sobie na przerwaniu, żeby poćwiczyć. Chodzi o to, że ma on zadziałać w dowolnym momencie jako START i STOP. START mam po prostu - przyciskasz, zmienia sie zmienna "buttonstate" na HIGH i woda się leje.
Jako że nie umiałem sobie inaczej programowo poradzić, to zrobiłem zmienną "l" która się inkrementuje przy każdym wywołaniu przerwania.
Czyli:
1 przyciśnięcie: buttonstate= HIGH i l=1;
2 przyciśnięcie - czyli awaryjne wyłączenie pompy: buttonstate=HIGH i l=2; i w tym momencie mam warunek if(l==2), to wyjdź z pętli i spraw by l=0;

no i kółko się zamyka - przy kolejnym nalewaniu mamy znowu l=0 i znowu po pierwszym klinięciu mamy l=1, i w razie awarii l=2 i wyjście z pętli nalewania.

Właśnie dlatego potrzebowałem super dokładnego wywoływania, niezależnie od tego jak długo przytrzymasz przycisk, zero drgań itd - albo zero, albo jeden, bo mi program nie będzie działać :P. Dlatego znalazłem taki tutorial:
http://www.jeremyblum.com/2011/03/07/ar ... ebouncing/
i go zastosowałem.

Jedyna szansa, żeby to naprawić, to zrobić go jako zwykłe wejście, bez przerwania i rozpisać wszędzie gdzie trzeba odpowiednie warunki, żeby działało.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 16 lipca 2014, 17:36 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Karol warto zaopatrzyć się w dodatkowy moduł zasilania. Ja tak mam widac to gdzieś w tym wątku. Wtedy z usb zasilasz tylko arduino, reszta zasilana z zasilacza. PS port usb ma wydajność 1-2A

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 18 lipca 2014, 10:45 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Karol, zobacz na taką wersję. Mam nadzieję że nic nie sknociłem - nie mam chwilowo sprzętu żeby to sprawdzić. W nieco inny sposób rozpisałem zarządzanie przyciskiem uruchamiającym przekaźnik. Brakuje jeszcze procedury wyłączenia przekaźnika gdy zmierzona ilość płynu będzie równa tej zadanej - ale nie może być za łatwo ;)

Kod:
    #include <Wire.h>
    #include <LiquidCrystal_I2C.h>
   

    LiquidCrystal_I2C       lcd(0x27,16,2);
   
   
    const int flowsensorpin = 9;  //czujnik
    const int plusbutton = 5;     
    const int minusbutton = 4;
    const int startbutton = 3;
    const int przekaznik =  6;

    int stanPlusa = 0;
    int stanMinusa = 0;
    int stanPrzekaznika = HIGH;
    int stanStartu;
    int stanStartuPoprzedni = LOW;

    unsigned int mililitres=1000;
   
    // count how many pulses!
    volatile uint16_t pulses = 0;
    // track the state of the pulse pin
    volatile uint8_t lastflowpinstate;
    // you can try to keep time of how long it is between pulses
    volatile uint32_t lastflowratetimer = 0;
    // and use that to calculate a flow rate
    volatile float flowrate;
    // Interrupt is called once a millisecond, looks for any pulses from the sensor!
   
    SIGNAL(TIMER0_COMPA_vect) { 
      uint8_t x = digitalRead(flowsensorpin); 
      if (x == lastflowpinstate) {   
      lastflowratetimer++;   
    return; // nothing changed! 
  }   

  if (x == HIGH) {   
    //low to high transition!   
    pulses++; 
    } 

  lastflowpinstate = x; 
  flowrate = 1000.0; 
  flowrate /= lastflowratetimer; 
  // in hertz 
  lastflowratetimer = 0;
}
   
      long lastDebounceTime = 0;
      long debounceDelay = 10;
   
//#############################################################
    void setup(){
      lcd.init(); 
      lcd.backlight();
      lcd.begin(16, 2);
      lcd.print("Witamy!");
      delay(1000);
      lcd.clear();
     
      pinMode(minusbutton, INPUT);
      pinMode(plusbutton, INPUT);
      pinMode(startbutton, INPUT);
      pinMode(flowsensorpin, INPUT);

      pinMode(przekaznik, OUTPUT);

      digitalWrite(flowsensorpin, HIGH);
      digitalWrite(przekaznik, stanPrzekaznika);
     
      lastflowpinstate = digitalRead(flowsensorpin); 
      useInterrupt(true);
    }
     
 
void loop(){
      stanMinusa = digitalRead(minusbutton);
      delay(40);
      stanPlusa = digitalRead(plusbutton);
      delay(40);
     
       if (stanMinusa ==LOW) {
        mililitres = mililitres - 100;
      }
     
      if (stanPlusa == LOW) {
        mililitres = mililitres + 100;
      }
     
      if (mililitres == 50100) {
        mililitres = 0;
      }
     
      if (mililitres == -100) {
        mililitres = 0;
      }
     
      float liters = pulses; 
      liters /= 7.5;
      liters /= 60.0;
     
      lcd.setCursor(0,0);
      lcd.print("ILOSC      START");
     
      lcd.setCursor(0,1);
      lcd.print(mililitres);
      lcd.print(" ml     ");
      lcd.print(" ");
      lcd.print(liters);
     
     
         
       
     int reading = digitalRead(startbutton);

  if (reading != stanStartuPoprzedni) { 
    lastDebounceTime = millis();
  }
 
  if ((millis() - lastDebounceTime) > debounceDelay) {
    if (reading != stanStartu) {
      stanStartu = reading;

      if (stanStartu == HIGH) {
        stanPrzekaznika = !stanPrzekaznika;
      }
    }
  }
 
 
  digitalWrite(przekaznik, stanPrzekaznika);


  stanStartuPoprzedni = reading;
         

     
   
   
}
//###############################################################
void useInterrupt(boolean v) { 
  if (v) {   
  // Timer0 is already used for millis() - we'll just interrupt somewhere   
  // in the middle and call the "Compare A" function above   
  OCR0A = 0xAF;   
  TIMSK0 |= _BV(OCIE0A); 
} else {   
  // do not call the interrupt function COMPA anymore   
  TIMSK0 &= ~_BV(OCIE0A); 
   }
}


_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 22 lipca 2014, 20:52 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Karola zniknęło coś a ja w międzyczasie sprawdziłem w działaniu kod, który podałem. Działa.
Oczywiście pokazuje wartość zmierzoną z czujnika przepływu w litrach więc żeby uzyskać zgodność z ilością zadaną trzeba to zmienić na mililitry i tak jak pisałem należałoby dorobić pętlę warunkową, która wyłączy przekaźnik po osiągnięciu zadanej ilości.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 23 lipca 2014, 19:08 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Cześć!
Dzięki za kod !
Przepraszam, że się nie odzywam. Cały weekend spędziłem w pracy, a teraz walcze z moim copterem - po małych przeróbkach przestał działać gimbal. Okazało się, że do obudowy GoPro kiedyś dostało się kilka kropel wody i wlały się centralnie do tego portu z tyłu, z wieloma małymi stykami. GoPro od kilku miesięcy było zamontowane w gimbalu i nigdy go nie wyciągałem. Teraz przy remoncie wyciągnąłem, po podłączeniu wszystkiego z powrotem nie było wizji... No i szukałem przyczyny, juz zdążyłem kupic nowy nadajnik i odbiornik video i dalej nic. W końcu zajrzałem w te styki GoPro i sie okazało, że kilka z nich mocno pokryło się patyną. Po wyczyszczeniu wszystko wróciło do normy. Dlatego jutro już wracam do mojego Arduino :D.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 28 października 2014, 22:23 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Witam kolegów :)
W głowie urodził mi się nowy pomysł, co prawda nie wiem czy poradzę sobie, ale miejmy nadzieję że się uda :). A mianowicie sterowanie modelem na uwięzi przy użyciu nadajnika 2.4 Ghz. Chodzi o to, że chęć do latania jest, ale:

1. Mimo wszystko dobrze jest mieć kolegę do pomocy.
2. Warsztat mam typowo dla elektryków i wyposażenie do elektrycznych modeli mam, do żarowych zero - a na to znowu trzeba by mieć kilkaset zł (teraz latałem samozapłonami, ale nie mam juz ani silników, ani paliwa).
3. Czysty model, nic nie trzeba wycierać i można robić ze styropianu nie martwiąc się o żrące paliwo ;).

Na razie na pewno wersja testowa na Arduino -później może się uda to zrobić na samym procku ;).

Mam zamiar użyć tego cuda:
http://nettigo.pl/products/732
i 2x Arduino (jedno UNO, drugie mini Pro)
Żeby uruchomić mini Pro, potrzebuję konwerter USB-UART, czy taki będzie pasować ? Wiem, że mieliliśmy już ten temat, ale wolę zapytać przed zakupem ;).
http://www.gotronik.pl/konwerter-usb-rs ... -2355.html

W planach w nadajniku jest potencjometr - aby móc użyć analogowych wejść i móc płynnie sterować obrotami silnika oraz przycisk "start/stop"
W odbiorniku póki co tylko wyjście na regulator obrotów.
Co Wy na to i jak widzicie to, czy dam sobie z tym radę ? ;)

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: wtorek, 28 października 2014, 23:54 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): sobota, 20 marca 2010, 17:16
Posty: 6743
Wiek: 41
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Hmm tylko czy ma to sens ? Kiedy widziałem fotki jak ktoś kto latał modelem na uwięzi , korzystał ze zwykłego nadajnika RC. Wieszał sobie taki nadajnik na torebkę przez ramię i jedna ręką machał drążkiem gazu a w drugie trzymał uchwyt do modelu.

_________________
To bzykanie coś oznacza. Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu.

pozdrawiam Marcin


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 09:54 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Wiem, wiem, znam ten patent :). Ja niestety nie za bardzo mam jak to zrobić, bo nie mam radia, które by się nadawało :P na 35Mhz ma długą antene, a pulpitówka 2,4ghz (juz nawet z anteną wbudowaną do obudowy) ma te uchwyty z prętów i też nie będzie ładnie wisieć. Takie coś zrobić można też trzecią linką i po prostu mechanicznie odpalić tylko Arduino które będzie podawać sygnał PPM.
Tutaj natomiast wymyśliłem sobie taki patent bo... poza tym, że trzeba będzie się trochę wysilić nad programem - jest najłatwiejszy. Jedną kostke przypinasz sobie do nadgarstka, drugą wpinasz w model i masz gotowy sprzęt do lotu ;).

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 10:01 
Karol93 napisał(a):
nie mam radia, które by się nadawało :P

To może coś takiego 3-kanałowa aparatura do zdalnego sterowania :roll: Tylko wyjdzie na pewno drożej niż arduino :nieufny:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 10:37 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Artu, Artu, właśnie zabiłeś moją ochote do programowania.... :P. No niestety tak naprawdę to wychodzi nie wiele drożej, a ile czasu zaoszczędzonego.... I tak możę spróbuję zrobić to po swojemu, ale generalnie jak widać - wszystko już ludzie wymyślili ;). Jedyne czego sie obawiam, to jakiś zakłóceń na tym paśmie, ale w sumie na 2,4 takim własnoręcznie zrobionym, bez żadnego skakania po kanałach itd, pewnie też każde WiFi będzie siać.

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 11:29 
Och Karol... na paśmie 868MHz nie ma co "siać"...:mrgreen:


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 13:55 
W modelach na uwięzi wystarczy start/stop silnika elektrycznego, aby nie latać do wyczerpania pakietu.
Chyba, że potrzebujesz jeszcze sterowania innymi czynnościami jak zrzut skoczka, chowane podwozie czy co tam jeszcze.
Może myślisz o klapach?, to wtedy sterowanie obrotów też się przyda.
Czy to może ma być do makiety?
Sprawdź w regulaminie FAI F4B bo dodatkowe RC było nie dozwolone.
Dawno nie zaglądałem więc nie jestem pewny.


Góra
  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 16:03 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Aktualnie w planach jest tylko akrobatka ;). Z planów które dawno temu otrzymałem od Pana Sylwestra Kubika.
Niestety dłuuuugoooo nie latałem na uwięzi, a osprzęt mam (linki, uchwyty, orczyki itd) i chciałbym w końcu nauczyć się całego programu akrobacji. Póki co tylko pętelki robilem ;).

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 22:50 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Niech tylko Rumcajs znajdzie ten wątek - ma zapisane jakieś 2,5 mln stron z opisami wykonania aparatur na uC. Sam popełnił już 3 kanałową a siłą odwiodłem go od 8 kanałowej i jakiejś tam jeszcze innej na Arduino :)

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: środa, 29 października 2014, 23:09 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
Cheche - wątek "znalazłem" kilka dni temu, ale z powodu dość dużych życiowych zmian w ostatnim czasie chwilowo nie mam możliwości zrobienia fotek :cry: .. W każdym bądź razie powoli dojrzewa nowy wątek o moich bojach z apką wykonaną na bazie linku Artura, a jak dobrze pójdzie - będzie i kolejny z 8-kanałową wykonaną sprzed wirtualnej walki z Hubertem (w której poległem na argumenty :oops: ) :lol:

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: czwartek, 30 października 2014, 19:30 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 22 czerwca 2010, 21:01
Posty: 231
Wiek: 30
Lokalizacja: Pszczyna-Poręba
Czyli czekać na jakieś linki z projektami Rumcajsa ? :D Czyli jak widzę - sporo osób jest takim systemem zainteresowanych :).

_________________
Pozdrawiam,
Karol


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: piątek, 31 października 2014, 11:29 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 6 września 2012, 13:21
Posty: 2174
Wiek: 56
Lokalizacja: Brudzew
COŚ się pokazało ;)

_________________
Jak mówię że coś zrobię to zrobię, nie trzeba mi co pół roku przypominać..
- Sławek -


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 12:51 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Można też zrobić coś takiego: http://www.libremechanics.com/?q=node/30
To są gotowe moduły xy-djm-5v, które Chińczyk sprzedaje po parę dolców. Mają 4 nieproporcjonalne kanały i można je wykorzystać wręcz analogowo lub jak w przykładzie podpiąć do uC.

Możesz też podpatrzeć jak działa open lrs ale tam protokół + dodatki powoduje że sam kod jest dużo bardziej skomplikowany.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 15:10 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 19 marca 2012, 11:26
Posty: 1559
Wiek: 59
Lokalizacja: Peterborough, UK
Witam,
No i .... mnie też zabrało do krainy xxDuino.
Może trochę z rozpędu a może trochę z chęci posiadania .... kupiłem dzisiaj pcDuino V2.
Zasadniczo różni się od arDuino .... wbudowanym komputerem z systemem Ubuntu i zaimplementowanym softwarem do obsługi i programowania.
Czy dobry wybór ?
... tego jeszcze nie wiem ale pewnie wkrótce się dowiem.
Co myślicie o takim rozwiązaniu ?
Czy jest to tak samo użyteczne jak arDuino UNO R3.

_________________
Pozdrawiam
RobUk
HyperBipe 900, AMBeR III "Experience", Spitfire MKIIb, Sbach342, White Sheep 480 Quad, RoboFlat 270, AOKFly 230, Realacc 210
"Nie ważne jak zaczynasz, ważne jak ... kończysz ..." 3W Kasta


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 15:32 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 21 marca 2010, 09:34
Posty: 5149
Wiek: 52
Lokalizacja: Plewiska
Myślę że nie jest istotne jak się coś robi . Ważniejsze by się rozwijać .poznawać nowe techniki i pomysły

_________________
Pozdrawiam Krzysiek


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 18:17 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
pcDuino V2 to wypasiony wszystko mający komputer, forum można poczytać, tv oglądnąć, film obejrzeć no wszystko po prostu. Wystarczy klawiaturę wpiąć i ekran i już :)
To jest odpowiedź firmy SparkFun na inny rynkowy produkt czyli raspberryPI.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 19:02 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 19 marca 2012, 11:26
Posty: 1559
Wiek: 59
Lokalizacja: Peterborough, UK
No ... prawda:)
Ale wyczuwam nutkę ...
Jest jakieś ale ?

_________________
Pozdrawiam
RobUk
HyperBipe 900, AMBeR III "Experience", Spitfire MKIIb, Sbach342, White Sheep 480 Quad, RoboFlat 270, AOKFly 230, Realacc 210
"Nie ważne jak zaczynasz, ważne jak ... kończysz ..." 3W Kasta


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 19:16 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 12 kwietnia 2012, 10:46
Posty: 6037
Wiek: 45
Lokalizacja: Kraków
Nie ma "ale". Kawał mocnego sprzętu, na którym można zrealizować bardzo wiele.

_________________
pozdrawiam
Hubert
https://www.banggood.com/?p=WQ230911983820130156


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
 Tytuł: Re: Arduino - jak zacząć.
PostNapisane: sobota, 1 listopada 2014, 19:33 
Offline
modelarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 19 marca 2012, 11:26
Posty: 1559
Wiek: 59
Lokalizacja: Peterborough, UK
Tak własnie myślę ;)
Nie muszę włączać prądożernego HP XW8600 żeby się pobawić :)
a to cudeńko zasilam z rezerwowego akumulatora do telefonu komórkowego albo byle USB :):)
Wbudowane: WiFi, czytnik MiniSD, HDMI (FullHD), LAN, 3xUSB (2 x miniUSB + 1 x USB 2.0)
4GB RAM w/g instrukcji DDR3
i procesor Cortex A10 (w V3 procek Cortex A20)
Wygląda .... dobrze

_________________
Pozdrawiam
RobUk
HyperBipe 900, AMBeR III "Experience", Spitfire MKIIb, Sbach342, White Sheep 480 Quad, RoboFlat 270, AOKFly 230, Realacc 210
"Nie ważne jak zaczynasz, ważne jak ... kończysz ..." 3W Kasta


Góra
 Zobacz profil Wyślij e-mail  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 557 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

118,303,949 Wyświetlone Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL